Consumentenbond noemt Transavia 'minst flexibele' vliegmaatschappij
Als de aanbieder annuleert, moet deze de kosten van het ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Als consumenten annuleren, kunnen luchtvaartmaatschappijen zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan, aldus de bond die vindt dat consumenten die omboeken of annuleren vanwege een plotseling negatief reisadvies of verplichte quarantaine bij aankomst, niet op hoge kosten moeten worden gejaagd.
De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn sinds corona juist flexibeler geworden, aldus de Consumentenbond. "Zo kunnen consumenten bij Air France en KLM tot de dag van vertrek elk ticket kosteloos omboeken of annuleren en hun geld terugvragen. En ook de meeste prijsvechters stellen zich flexibel op. Bij Pegasus kunnen klanten tot 2 uur voor vertrek hun reis nog gratis wijzigen door van het ticket een zogenoemd open ticket te maken. Het ticket staat dan ‘on hold‘ en de reiziger geeft pas later een nieuwe reisdatum door. Bij Eurowings kunnen klanten zelfs tot 40 minuten voor vertrek hun reis nog uitstellen, onbeperkt, zonder extra kosten."
Maar Transavia blijkt onderaan te bungelen als het gaat om flexibiliteit, zo stelt de bond. De luchtvaartmaatschappij rekent 35 euro per persoon per enkele reis voor een wijziging. "Die kosten vervallen met de Transavia ‘Flex’ optie (9 euro per persoon enkele reis), maar daar kleven nadelen aan. Als reizigers hun ticket willen verzetten, moeten ze die binnen één jaar na boeken gebruiken en de route en het reisgezelschap moeten hetzelfde blijven. Bovendien kunnen klanten hun ‘Flex’ ticket maar tot 48 uur voor vertrek aanpassen. Dus consumenten die vlak voor de (terug-)vlucht positief testen op corona, zijn te laat om nog kosteloos te wijzigen. En ze krijgen geen geld terug als ze hun vlucht annuleren."
Door: ANP