Europese Commissie wil meer dan 120 Europese treinverbindingen
Persoonsvervoer
Zo rond de jaren zeventig schakelde de westerse infrastructuur steeds meer over naar individueel persoonsvervoer. Nederland sloot bijvoorbeeld veel bestaande treinsporen omdat burgers steeds vaker waren aangewezen op de auto. Tegen de jaren negentig zag men een definitieve ommezwaai naar autovervoer. Ook vliegreizen werden gaandeweg goedkoper en konden de bestaande treininfrastructuur vervangen.
Toekomst
Met de kennis van nu is het echter duidelijk dat vliegen een groot aandeel heeft bij de uitstoot van schadelijke broeikasgassen. De NS heeft daarom de ambitie om het treinverkeer rond 2030 meer dan te verdubbelen. Korte-afstandsvluchten en autoritjes moeten hierdoor minder aantrekkelijk zijn dan een treinreis. Vanuit Amsterdam was het al mogelijk om met de trein te reizen naar Brussel, Parijs, Londen en Berlijn.
Trans-Europees netwerk
Vanaf deze zomer kunnen reizigers ook al met de trein naar Praag en Warschau. De Europese Commissie streeft naar een trans-Europees treinnetwerk vergelijkbaar met die van voor de explosie van autoverkeer. Tussen de jaren vijftig en de jaren zeventig waren zo’n 120 Europese steden met elkaar verbonden.
Door: Nationale Recreatiegids