Robots helpen in hotels steeds vaker mee als receptionist
Een belangrijke taak van de robots is om de werkdruk te verlagen. In de horeca is er al langere tijd sprake van flinke personeelstekorten en niet-menselijke hulp kan verlichting bieden. Toch gaat de uitrol van robots nog niet in zulk hoog tempo als in bijvoorbeeld Zuid-Korea of Japen, ziet hoogleraar arbeidseconomie Anna Salomons.
Zichtbaar in hotels
Wereldwijd is het aantal robots per 10.000 werkenden (robot density) toegenomen van 66 naar 126. En dat in slechts vijf jaar tijd. De meeste robots werken in fabrieken, maar er zijn ook steeds meer werkplekken voor robots waar ze wel zichtbaar zijn – zoals in hotels en restaurants. In hotels werken ze als receptionist en in de Belgische supermarktketen Delhaize helpt robot Robbie ze producten te vinden.
Robots vervangen mensen niet
Volgens importbedrijf VeDoSign zijn robots in de horeca niet bedoeld om mensen te vervangen. “Robots zijn vooral goed in voorspelbaar werk. Een kamer opruimen is bijvoorbeeld al heel moeilijk voor ze. In een rommelige kamer liggen voorwerpen vaak op onvoorspelbare plekken. En ook bepalen wat troep is en wat bewaard moet worden, is ingewikkelder dan het lijkt”, legt ook Salomons uit. De meeste robots krijgen door de mens aangeleerd wat ze moeten doen. Robots zijn ook nog niet goedkoop. Koop of lease je er een via VeDoSign dan kost dit tussen de 12.700 en 46.000 euro.
Door: Nationale Recreatiegids / Johanne Levinsky