Waarom laadpalen op vakantieparken als benzineauto’s ook geen tankstation hebben?

Door Nationale Recreatiegids
8 min
Tegenwoordig gaat het niet meer om voorzieningen als Wifi op vakantieparken, maar komen gasten eerder met de vraag of er een laadpaal voor hun elektrische auto aanwezig is. Vakantieparken gaan daar op verschillende manieren mee om. Waar de ene wél laadpalen beschikbaar stelt, zetten anderen er vraagtekens bij. Immers vragen dieselrijders ook niet of er een tankstation op het vakantiepark is. Dat meldt het AD.

Er is een groeiende vraag naar laadpalen op vakantieparken zodat gasten hun elektrische auto’s kunnen opladen. Daarom hebben veel campings en vakantieparken tegenwoordig hun parken voorzien van oplaadpunten. Maar niet elk park doet dit, of heeft er zo veel staan als zij zouden willen.

Stiekem

Omdat niet altijd alle huisjes en staplekken zijn voorzien van een laadpaal, nemen sommige vakantiegangers het heft in eigen handen. Die laden hun auto op via het stopcontact, met ongenoegen van de parkeigenaren. Die zitten hier absoluut niet op te wachten. Pam Wijermars van park Sallandhoeve in Nieuw Heeten zegt dat zij de huisjes allemaal hebben voorzien van een sticker, waarop staat dat er niet via het stopcontact mag worden opgeladen. Volgens hem gebeurt dat echter lang niet altijd, ondanks dat de laadpalen die er op het park staan lang niet altijd bezet zijn.

Op het moment dat Wijermars een verlengsnoer aantreft die naar het huisje leidt, krijgen de vakantiegangers een waarschuwing. Volgens Wijersmars is dat vaak voldoende.

Hogere energierekening

Dat gasten energie aftappen om hun auto’s op te laden, valt niet alleen op bij Wijermans. Ook Yvonne Damhoff van EuroParcs in Apeldoorn ziet het gebeuren in meerdere parken in het land. Zij zegt dat het niet wenselijk is dat mensen dit doen. Het zorgt namelijk voor extra belasting op het net en daarnaast draaien de eigenaren van de huisjes op voor de kosten.

Daarom doen de medewerkers van EuroParcs geregeld een rondje om te controleren of mensen aan te spreken. Damhoff geeft aan dat er gewerkt wordt aan een uitbreiding van de laadvoorzieningen op de parken. Wel stuiten ze daarbij op een te lage capaciteit op het elektriciteitsnetwerk. “We blijven zoeken naar oplossingen”, aldus Damhoff.

Om de beurt

Een voorbeeld van een park waar de krapte voelbaar is, is een van de jongste parken van EuroParcs de IJssel Eilanden in Reeve. Daar moeten de vierhonderd vakantiehuisjes het doen met twee laadpalen met elk vier oplaadpunten. En het probleem is dat volgens de parkmanager er veel vraag naar is. Zo komen hier veel Duitse toeristen die hier vaak naar vragen tijdens het maken van een reservering.

Door de krapte moeten mensen soms op hun beurt wachten. De assistent-parkmanager zegt dat er onderling goed wordt overlegd. Zo vragen mensen of ze een seintje willen geven als er een laadpunt vrijkomt. Wel heeft de manager de hoop dat de capaciteit snel verdubbeld wordt.

Benzineauto’s

Niet alle vakantieparken hebben de laadpalen op hun prioriteitenlijst staan. Dat geldt ook voor Molecaten Campings en Vakantieparken in Hattem. Daar vraagt directielid Tim Slager zich af waarom mensen zo’n ophef maken over de laadpalen. “Ik begrijp niet waar de gedachte vandaan komt dat een elektrische auto opgeladen moet worden op de plek van bestemming. Wij zeggen: laad daar waar het ervoor ingericht is. Ik vergelijk het altijd met maar met diesel tanken: daarvoor hebben wij toch ook geen tankstation op het park staan?”

Ook is het volgens Slager ook niet makkelijk om alle plekken van een laadpunt te voorzien. Als reden noemt hij de capaciteit van het netwerk.