Verhuurders wachten al lange tijd op achterstallige betalingen Booking

Door Nationale Recreatiegids
6 min
Vanwege onderhoud aan de website van Booking konden tussen 1 en 11 juli geen betalingen worden gedaan door het bedrijf aan de verhuurders. Ondanks de belofte dat de achterstand zou worden ingehaald, zitten een hoop verhuurders nog steeds op hun geld te wachten. Dat zorgt voor financiële problemen bij sommigen, meldt RTL Nieuws.

Onder meer exploitanten van B&B’s en hotels zitten al een aantal weken te wachten op de betaling die zij krijgen voor de verhuur via Booking. Door technisch onderhoud kon de boekingssite de verhuurders de vergoedingen van bezoekers die vanaf eind juni uitcheckten niet betalen.

Sylvia Galesloot is één van de verhuurders. Zij is de eigenaresse van camping SES Quinta in Portugal en verhuurt safaritenten via Booking. Galesloot is inmiddels al meerdere weken aan het wachten op haar uitbetaling. Die zou zo’n 10.000 euro bedragen. Een klein deel van de betaling is al voldaan, weet Galesloot te vertellen. “Maar nu loopt het weer spaak”, vervolgt ze.

Lasten

Die betalingen zijn voor sommige ondernemers hard nodig. Zo blijven de kosten voor de hypotheek, schoonmaak en personeelskosten gewoon doorlopen. Galesloot stelt dat als het langer zo doorgaat, ze geld moet lenen van vrienden om de kosten te kunnen dekken.

Ze vindt het dan ook ‘schandalig’ dat Booking zo met zijn klanten omgaat. Toen zij probeerde telefonisch contact op te nemen met het bedrijf, kwam ze naar eigen zeggen niet verder dan een ‘callcentermedewerker’ die enkel een script aan het voorlezen was. Bij Sylvia is de maat vol.

Betalingen blijven uit

De boekingssite beloofde op uiterlijk 24 juli alle betalingsachterstanden te hebben verrekend. Toch hebben veel ondernemers twee weken later nog steeds geen cent op hun rekening ontvangen. Een Facebookpagina is opgericht voor de ondernemers om zich te beklagen. Die zou inmiddels uit zo’n duizend leden bestaan. Sommigen geven aan dat zij de betaling wel al hebben ontvangen. Hoeveel gedupeerden er precies zijn, is echter onduidelijk.

Andere verhuurders willen geen risico nemen en leggen de transacties via Booking voor de komende tijd stil. Echter kan niet iedereen zich dit permitteren. Dat komt mede door de flinke fees die zijn verbonden aan het verhuren via Booking. Natuurlijk lopen ook de andere kosten gewoon door.

Reactie

Booking laat in een reactie weten aan RTL dat de betalingen prioriteit hebben. Een woordvoerder spreekt zijn compassie uit naar de gedupeerden, ‘vooral in zo’n drukke tijd van het jaar’. Het bedrijf geeft aan dat een groot deel van de betalingen is hervat, maar dat voor een kleine groep vertraging geldt.