Nederlanders besteden bijna 7 miljard aan hotelketens

Door Nationale Recreatiegids
2 min
De afgelopen drie jaar trokken 7,4 miljoen bezoekers naar de grootste Nederlandse hotelketens. Zij besteedden daar gemiddeld 227 euro per bezoek. Dat komt neer op een totaal van 6,9 miljard euro. Hotelbezoekers hebben daarbij het meest besteed bij Hilton (383 euro) en het minst bij ibis Budget (99 euro). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, uitgevoerd door Multiscope. Voor de benchmark zijn 6.000 Nederlanders gevraagd, meldt Multiscope.

Meer dan de helft van de volwassen Nederlanders bezocht de afgelopen drie jaar minstens één van de grootste hotelketens in Nederland. Dat zijn 7,4 miljoen bezoekers. Samen zijn zij goed voor meer dan 30 miljoen hotelbezoeken. In totaal komt dat neer op 6,9 miljard euro.

Gemiddelde besteding

Gemiddeld besteden hotelbezoekers voor het gehele gezelschap 227 euro per hotelbezoek. Bij Hilton is dit gemiddelde het hoogst met 383 euro per bezoek. Carlton volgt met 310 euro, Holiday Inn met 301 euro en Bilderberg staat op de vierde plaats met  een gemiddelde besteding van 298. De goedkoopste hotelbezoeken waren bij ibis Budget, met gemiddeld 99 euro per bezoek.

Drie segmenten

De bestedingen bij de verschillende hotelketens zijn verspreid over drie duidelijke segmenten met daarboven Hilton. In het onderste segment variëren de kosten voor een hotelbezoek tussen 99 euro en 142 euro. In het middensegment is een bredere range te zien. Daar besteden bezoekers tussen de 170 en 249 euro. In het hoogste segment is het prijsbereik tussen 292 euro en 310 euro.