Campingeigenaar verkoopt camping aan stichting en niet aan grote keten

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
5 min
Camping Zeeburg in Amsterdam is lange tijd uitgebaat door eigenaar Toon Weijenborg. Meerdere keren werd hij benaderd door grote kampeerketens die hem ‘substantiële biedingen’ deden voor overname van de camping. Keer op keer wees hij ze af, en besloot uiteindelijk om zijn camping te verkopen aan een stichting. Hiermee wil hij het ‘echte kampeergevoel’ in stand houden, meldt de Telegraaf.

De voormalig eigenaar van de Amsterdamse camping was op zoek naar een opvolger vanwege zijn naderende pensioen. Volgens de makelaar kon deze echter alleen worden verkocht aan een partij met een flinke zak geld. Op de verkoop kwamen dan ook vooral grote ketens af. Zij hadden volgens Weijenborg allerlei plannen met de camping die indruisten tegen de zijne. “De kleurrijke wagonettes eraf, chalets erop. Geen vegetarische kaart meer in het restaurant maar een standaard horecaconcept.” Met uiteindelijk een uitstraling ‘die past bij een keten’. Hij wil naar eigen zeggen de sfeer en karakter van de camping behouden, en passeerde dus voor deze aanbiedingen.

Uiteindelijk kwam Weijenborg op het idee om de camping in een stichting te stoppen. Geen gebruikelijke manier om een camping over te dragen, omdat het lastig is om de hoge investeringskosten te dekken om het park vitaal te blijven. Gelukkig kon Weijenborg een bank vinden. De camping is voor een lager bedrag verkocht, maar dat lijkt Toon niet te deren. Hierdoor blijft het karakter van de camping tenminste wel behouden. Hij blijft ook deel uitmaken van de stichting.  

Buitenlandse investeerders

Het beeld dat een groot deel van de campings in Nederland opgaan in buitenlandse ketens, is overigens niet helemaal correct. Uit onderzoek van Breda University of Applied Sciences blijkt dat 14 procent van alle 3.881 campings in Nederland in handen is van een buitenlandse keten. Het gaat om 29 procent van het totale aanbod. Wel beginnen deze ketens een grotere rol te spelen op de Nederlandse markt, met de komst van ketens als Landal (waar de Amerikaanse investeringsmaatschappij Platinum Equity achter zit), Roompot (KKR) die de kleinere parken willen overnemen.

Camping Zeeburg

Doordat de camping nu in een stichting zit behoudt het niet allen haar karakter, maar blijft er ook grip op de ontwikkeling van het bedrijf. Er wordt een focus gelegd op maatschappelijke doelen, zoals duurzaamheid en het bevorderen van ontmoetingen. Toon blijft in de directie van de stichting en heeft ook eigen geld geïnvesteerd.