Lichte daling in tevredenheid over Nederlandse hotelketens

Door Nationale Recreatiegids / Johanne Levinsky
2 min
Het afgelopen jaar is de tevredenheid van toeristen over Nederlandse hotelketens licht gedaald. WestCord Hotels heeft de hoogste Europese net Promoter Score gehaald, een meetmethode voor bezoekerstevredenheid aan de hand van de vraag ‘hoe waarschijnlijk is het dat je het hotel zou aanraden aan vrienden of collega’s?’. Hoe hoger de NPS-score, hoe sneller een keten wordt aangeraden. Aan het onderzoek van Multiscope deden ruim 5.000 respondenten mee. Dit meldt Multiscope. 

Nederlandse hotelketens haalden een gemiddelde NPS-score van +47. Vorig jaar was dat nog +49. Het meest tevreden waren bezoekers over WestCord Hotels. Deze keten behaalde dan ook een score van +84. Het is zeer waarschijnlijk dat bezoekers deze hotels zullen aanraden aan vrienden en collega’s. Ook Bilderberg (+74), Mercure (+72), Van der Valk (+70) en Enjoy Hotels (+67) wisten relatief hoge NPS-scores binnen te halen.

Loyaliteit

Uit het onderzoek blijkt ook dat de goedscorende hotels meer loyaliteit opwekt. De intentie om in de komende drie jaar terug te keren bij een keten, zegt iets over de loyaliteit. Gemiddeld is de intentie 72 procent om terug te keren naar een hotelketen, met een bovengemiddelde intentiescore voor de vijf hotelketens met de hoogste NPS-score.