Pretpark Hellendoorn scoort miljoenen views op TikTok, hoe doen zij dat?

Door Nationale Recreatiegids
6 min
Avonturenpark Hellendoorn heeft flink ingezet op het sociale mediaplatform TikTok. Daar haalt het pretpark in het binnen- en buitenland miljoenen views binnen. Ook de Efteling en Disneyland Parijs kunnen niet tippen aan de omvang van het bereik dat attractiepark Hellendoorn op het platform genereerd. Dat meldt RTL Nieuws.

Jefta de Jong, allround marketeer van Avonturenpark Hellendoorn stelt dat zij al sinds 2020 actief zijn op TikTok. Sinds de opening van het park dit seizoen is besloten om meer in te zetten op dit sociale medium. Toentertijd zagen zij wel uitschieters met 150.000 tot 200.000 weergaven. “Maar nu halen we met elke video minstens 50.000 weergaven en gaan we met regelmaat richting de één miljoen. Uitschieters gaan naar 3 miljoen”, aldus De Jong.

De marketeer geeft aan dat unieke dingen, zoals een kijkje achter de schermen, goed scoren. Als voorbeeld noemt ze een filmpje over de opstart van de rapid river Sungai Kalimantan. Deze scoorde maar liefst drie miljoen weergaven.

TikTok blijkt niet alleen voor Hellendoorn een succesvol platform voor zichtbaarheid te zijn. Over het algemeen gaan bedrijven in de lift als zij goede kijkcijfers halen op het platform. TikTok-expert Joey Scheufler stelt dat bedrijven die filmpjes maken die aansluiten op de doelgroep automatisch aantrekkelijker worden voor het publiek.

Internationale kijkers

Hellendoorn is dus goed bezig met het aanspreken van de doelgroep. Een video van een ritje in het ‘drakennest’, een attractie waarbij bezoekers op een draaiende schijf van links naar rechts en van boven naar onder bewegen, is al meer dan 17 miljoen keer bekeken. Het is tevens de meest populaire video. In totaal heeft de pagina van het pretpark 25 miljoen weergaven. Duinrell volgt met 23,8 miljoen. De Efteling (9,4 miljoen) en Disneyland Parijs (19,4 miljoen) blijven achter Hellendoorn.

Scheufler heeft een verklaring waarom het filmpje van het ‘drakennest’ zo goed scoorde. Er wordt niet in gesproken en er zit een populair muziekje onder het filmpje. Daardoor is het ook aantrekkelijk voor een internationaal publiek. De TikTok-expert stelt dat ook de Efteling en Disneyland hier van kunnen profiteren.

Online populariteit

Of dit uiteindelijk ook tot meer bezoekers gaat leiden, ligt volgens Scheufler voornamelijk aan herkenbaarheid. De video's die viraal zijn gegaan hebben geen link naar Hellendoorn, stelt hij. Als voorbeeld van een succesvolle onderneming noemt hij Freak Shakes, die opvallende milkshakes serveert met een berg snoep. Die konden voor lange tijd maar op één plek gekocht worden. Als mensen dan een foto willen maken met zo'n shake, moeten zij naar de winkel gaan.

Het volgersaantal van de pagina van Hellendoorn nam wel toe van 3.000 voor 1 april naar meer dan 43.000 aan het einde van juli. Maar het blijft dus onduidelijk of dit ook gaat leiden tot meer bezoekers in het attractiepark.