Dit is het mooiste gebouw van Nederland

Door Nationale Recreatiegids
5 min
Van alle monumenten en andere publiekstoegankelijk gebouwen vindt de Nederlander Kasteel de Haar het mooist. Het kasteel bij Utrecht wint het hiermee van Kunstmuseum Den Haag en Paleis het Loo in Apeldoorn. Dit blijk uit het Cultuursector Merkenonderzoek 2023. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2006 130.000 respondenten mee. Van alle evenementen, biedt Open Monumentendag de mooiste locaties, gevolgd door Concert at SEA dat jaarlijks op de Zeeuwse Brouwersdam plaatsvindt, meldt Hendrik Beerda Brand Consultancy.

“Zodra mensen Kasteel de Haar kennen, zijn ze er enorm enthousiast over. Het is dan ook het grootste kasteel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat bijna twee derde van de Nederlanders nog nooit van het monument hebben gehoord. Hier ligt dus een kans voor de organisatie. Als ze ervoor zorgen dat veel meer mensen de naam gaan kennen, kan het bezoekersaantal nog flink groeien”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. “Ook de nummer twee onder de mooiste gebouwen van Nederland, Kunstmuseum Den Haag, heeft nog veel te winnen qua merkbekendheid. Door de naamswijziging in 2019 verloor het oude Gemeentemuseum Den Haag de helft van zijn achterban.”

Aantrekkelijkste gebouwen

1.     Kasteel de Haar

2.     Kunstmuseum Den Haag

3.     Paleis Het Loo

4.     Nationaal Militair Museum

5.     Muiderslot

Evenement met hoogste rapportcijfer

Open Monumentendag is vanwege alle mooie locaties die het toont het hoogste gewaardeerde evenement van Nederland, blijkt uit het onderzoek. Ook staat de jaarlijkse openstelling van duizenden monumenten nummer één op het verlanglijstje van de Nederlander om te gaan bezoeken. “In deze tijden van hoge inflatie wordt de entreeprijs van evenementen een drempel voor steeds meer mensen. Open Monumentendag is hierin een welkome uitzondering, dankzij de gratis toegang”, verklaart Beerda.

Mooiste locaties festivals en evenementen

1.     Open Monumentendag

2.     Concert at SEA

3.     Oerol

4.     Museumnacht Amsterdam

5.     Parade

Over Cultuursector Merkenonderzoek

Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 130.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.