Rijksmuseum drukbezocht door samenwerking met Disney

Door ANP
3 min
Het Rijksmuseum merkt dat er de afgelopen twee weken "veel meer families" op bezoek zijn geweest dan normaliter het geval is. Harde cijfers kan het museum nog niet geven. Maar een woordvoerder stelt wel dat dit "hoogstwaarschijnlijk komt dankzij de samenwerking met Disney".

"De verschillende workshops die in het teken staan van Disney lopen heel goed, zoals de rondleiding voor families met kinderen en de Masterclass Tekenen als Disney", meldt het museum. "Wat we wilden bereiken met de samenwerking, zien we nu direct terug in het museum. De kinderen kijken op een nieuwe manier naar kunst met de tekenroute die we samen hebben ontwikkeld."

Disney en het Rijksmuseum kondigden in september een verregaande samenwerking aan. De twee partijen ontwikkelen de komende tijd ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Disney verschillende projecten om meer mensen in aanraking te laten komen met de verhalen die zij allebei te vertellen hebben. Maandag is het exact een eeuw geleden dat de Walt Disney Company werd opgericht. Ter gelegenheid van de verjaardag gaat het bedrijf overal ter wereld bijzondere samenwerkingen aan met belangrijke lokale partijen.

Het Rijksmuseum werkt al samen met het blad Donald Duck, dat Disney in Nederland onder licentie heeft gebracht bij mediabedrijf DPG. Zo krijgen jongeren die via school naar het museum gaan een speciale editie van Donald Duck die helemaal in het teken staat van een onderwerp dat met het Rijks te maken heeft.