‘Pasen en pretparken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’
De Brabantse hogeschool stelt onder andere dat nieuwe attracties steeds vaker deel uitmaken van een compleet themagebied waarin een verhaal centraal staat voor de attracties, winkel (merchandise), het aanbod aan horeca en soms zelfs de toiletten. Daarbij worden bezoekers graag ondergedompeld in een bepaalde wereld zodat ze even hun dagelijkse zorgen kunnen vergeten. Volgens de hogeschool is Danse Macabre in de Efteling een goed voorbeeld hiervan.
Daarnaast winnen kleine of halve dagjes uit aan terrein. Dat aanbod groeit ook snel. Er ontstaan locaties waar meerdere activiteiten met elkaar worden gecombineerd, met horeca. Prison Golf is daar een voorbeeld van: een cross-over tussen een escaperoom en midgetgolf. Of Battle Kart waarbij de traditionele kartbaan wordt vervangen door projecties, augmented reality, gamification en echte karts een live videospel creëren.
Dierentuinen
Dierentuinen investeren ook in andere voorzieningen, zoals speeltoestellen, themagebieden en diverse diersoorten. Goed voor de ‘natuureducatie’. Ouwehands Dierenpark heeft ervoor gezorgd dat er voor het eerst koala’s in Nederland zijn. BUas stelt dat unieke jonge dieren ook goede publiekstrekkers zijn. Safaripark Beekse Bergen heeft hun Afrikaanse olifanten in de schijnwerpers gezet door het bewonderen ervan het ‘Watotowetembo-effect’ te noemen. De redenering is dat het kijken naar jonge olifantjes mensen gelukkig maakt. Maar of de dieren dat ook zo leuk vinden blijkt hier niet uit.