Ook de stoomtrein in de Efteling gaat met de tijd mee
Het ‘elektrificeren’ van de stoomtreintjes die door het pretpark rijden gebeurt stapsgewijs. Die blijven er overigens wel hetzelfde uitzien, alleen de aandrijving wordt aangepast. Op die manier wil de Efteling het nostalgische gevoel van een ritje in de stoomtrein zoveel mogelijk behouden. Ook verandert de naam van de Efteling Stoomtrein Maatschappij niet, ondanks dat de energie voor de trein straks uit het stopcontact komt.
Efteling Stoomtrein Maatschappij
In 1969 werd de Efteling Stoomtrein Maatschappij in het leven geroepen. Onder deze maatschappij vallen de stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. In de jaren ’60 groeide de behoefte bij de Efteling om een trein door het park te laten rijden, om bezoekers van de ingang naar het zwembad en terug te vervoeren. Daar was stoomlocomotief Aagje perfect voor weggelegd. Die kwam van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord. Na een paar aanpassingen, zoals extra koperwerk en nieuwe wagons – door de Efteling zelf gebouwd, naar ontwerp van Anton Pieck – was deze klaar om rond te rijden. Vanaf 1984 is het spoor doorgetrokken tot een rondrit. Het complete stoomtreintraject telt sindsdien drieënhalve kilometer. Vier locomotieven hebben bezoekers vervoerd door de Efteling: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en staat sindsdien als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk.
Foto: Efteling