Museum bewaart iconische Nederlandse treinen

Door Redactie Nationale recreatiegids
4 min
De Hondekop, de Blokkendoos, de stoomtrein en de Arend: ze behoren allemaal tot de zwarte vloot. Maar wat is eigenlijk de zwarte vloot en waar komt die term vandaan? Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum, weet alles over deze bijzondere vloot. Dit meldt ProRail.  

Als we het hebben over de zwarte vloot, dan hebben we het over historisch materieel. Dat zijn treinen die niet meer dagelijks actief zijn op het hoofdspoor. De term is nog vrij nieuw en daarom niet bekend bij het grote publiek.

Historisch materiaal  

De zwarte vloot vinden we voornamelijk in het Spoorwegmuseum, maar ook bij de diverse museumspoorlijnen. Daar staan niet alleen stoomlocomotieven, maar ook treinen die pas uit dienst zijn. Het oudste originele object, een goederenwagentje van de Staatsspoorwegen, stamt uit 1864.

Stoomtreinen 

Bij historisch materieel denken veel mensen al snel aan de stoomtrein. Toch was Nederland het eerste land ter wereld dat afscheid nam van deze iconische trein. De winter noemt dat er tot 1958 stoomtreinen hebben gereden in Nederland. Toen F.Q. den Hollander president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen werd kwam daar verandering in. Hij vond stoom achterhaald en heeft ingezet op modernisering van het spoor en dus moest de stoom eruit. Hij heeft zelf letterlijk de laatste stoomtrein hier het museum binnen gereden en gezegd: “Vanaf nu is het klaar.”

Nog actieve treinen 

Een deel van de zwarte vloot is nog altijd actief op het spoor, al is dat wel incidenteel. De meest recente actieve trein van de zwarte vloot is de NS Sprinter die NS in december 2021 heeft afgevoerd.

Stoomlocomotieven van het Spoorwegmuseum hoeven we overigens niet meer op het reguliere spoor te verwachten. Het zou volgens De Winter wel kunnen, maar de energie die je daar in moet steken is het niet meer waard. Het is logistiek niet meer in te passen.

Door: Nationale Recreatiegids