NPO lanceert experimentele radiozender BLEND

Door ANP
2 min
De NPO heeft donderdag een nieuwe digitale radiozender gelanceerd. Het gaat om een pilot van minimaal een jaar en het station, dat de naam NPO BLEND draagt, is gericht op de generaties die met NPO FunX zijn opgegroeid en inmiddels op zoek zijn naar "een volwassen geluid".

FunX-zendermanager Chanelva Rier en Menno de Boer, zendermanager van NPO 3FM, zijn samen verantwoordelijk voor BLEND. Met het station wil de NPO luisteraars tussen de 35 en 54 jaar "een gevarieerde mix van r&b, afro, new soul, hiphop en veel classics uit nineties en zeroes" bieden. "Vooral in het begin zal de nieuwe zender in het teken staan van een breed scala aan muzikale stijlen. Luisteraars kunnen er straks ook terecht voor nieuws, cultuur en verhalen die de doelgroep aanspreken."

Volgens audiodirecteur Jurre Bosman bereikt de NPO elke week meer dan zes miljoen mensen met radio en podcasts. "Toch voelen we ons uitgedaagd om het aanbod te verbreden. Ik ben trots op de lancering van NPO BLEND, waarmee we samen met de omroepen hopelijk nieuwe luisteraars aan ons binden."

De lancering van BLEND komt na een protestactie van tientallen muzikanten afgelopen zomer. Zij vonden dat de NPO te weinig aandacht besteedt aan wereldmuziek en jazz. Voorzitter Frederieke Leeflang riep omroepen daarna op om met plannen te komen voor programma's die deze stromingen in de spotlights zetten.