Een op tien reacties Instagram RTL is haatdragend
De zender keek met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) naar alle ruim 210.000 reacties in het eerste half jaar van 2024 op de kanalen van Videoland, RTL Nieuws, RTL Boulevard en RTL.nl. Daaruit werd duidelijk dat bepaalde groepen meer dan gemiddeld doelwit zijn van onlinehaat. Zo ontvangen mensen van kleur ruim 1,5 keer zoveel haat als witte mensen. De lhbti-gemeenschap wordt het hardst getroffen met 49 procent meer haatreacties per bericht dan niet-queer mensen.
Opvallend genoeg is maar een kleine groep verantwoordelijk voor een groot deel van alle onlinehaat: 1 procent stuurde bijna een derde van de haatreacties uit. De overgrote meerderheid van iedereen die een bericht achterliet stuurde geen enkele haatreactie.
Verbaasd
"Aan de start van het onderzoek hadden we het vermoeden dat het probleem van onlinehaat groot is, en toch zijn we verbaasd over de hoge percentages", reageert RTL-directeur Sven Sauvé. "Onze zorg is dat deze verharding in de samenleving de representatie van specifieke groepen in onze programma's onder druk zet, waardoor de kans bestaat dat ze letterlijk uit beeld verdwijnen. Ons doel is om programma's te maken waarin mensen zich kunnen herkennen, of waarin ze een kijkje krijgen in het leven van de ander. Dat is de kracht van media, en we zullen er alles aan doen om die missie en daarmee de diversiteit in onze programma's te waarborgen."
RTL begint maandag met een campagne op sociale media voor meer bewustwording van onlinehaat. Onder anderen Humberto Tan, Nicolette Kluijver, Loiza Lamers en Envy Peru vertellen over hun ervaringen met haat.