Martin Visser, verzamelaar, ontwerper, vrije geest

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min

MAASTRICHT - Deze tentoonstelling Martin Visser, verzamelaar, ontwerper, vrije geest in het Bonnefanten museum in Maastricht wordt  van 13 maart tot 17 juni 2012 georganiseerd in  samenwerking met het Kröller-Müller Museum. Martin Visser speelde een onderscheidende rol op het gebied van de beeldende kunst, het meubelontwerp en de architectuur in. De collectie Visser omvat de belangrijkste privéverzameling neo avant-garde kunst van Nederland.

Zijn meubelontwerpen, waaronder de iconische slaapbank BR 02 (1958), behoren tot de klassieken van de Nederlandse vormgeving en zijn opmerkelijke woonhuis in Bergeijk, ontworpen door Gerrit Rietveld met een aanbouw van Aldo van Eyck, werd recentelijk tot Rijksmonument verklaard.

De tentoonstelling laat het licht schijnen over de nalatenschap van de gerenommeerde meubelontwerper en drijvende kracht achter de collectie Visser. Voor het eerst wordt een samenhangend beeld geschetst van Vissers bijzondere betekenis voor de beeldende kunst, vormgeving en architectuur in Nederland.

Leven met kunst - leven in kunst
De tentoonstelling start met een aantal van Vissers beroemde meubelontwerpen. Martin Visser ontwierp een aantal ijzersterke meubels die nu al tot de klassieken van de Nederlandse vormgeving behoren en waarvoor hij meerdere oeuvreprijzen ontving.

Drie verzamelperiodes
In de collectie Visser zijn drie verzamelperiodes te onderscheiden. Eind jaren veertig tot begin jaren zestig was de tijd vanCoBrA, de Nul- en Zerokunstenaars en de Franse Pop art (Nouveau Réalisme). Visser kocht in de jaren direct na de tweede wereldoorlog veel werk van met name Karel Appel en Constant. In 1958 verkocht en verruilde hij zijn hele CoBrA-collectie – de grootste destijds in Nederland – en verwierf een reeks van witte panelen van de Italiaan Piero Manzoni. Daarna volgden in hoog tempo werken van Lucio Fontana en van kunstenaars zoals Christo, Arman en Martial Raysse. 

Samenhang met Bonnefanten collectie
Aansluitend op dezelfde verdieping van het museum is de eigen collectie van het Bonnefantenmuseum te zien, met uitzondering van de laatste (kop)zaal, waarin een grootschalig werk van Ellsworth Kelly uit de collectie Visser te zien is. Het museum deelt met de Vissers een geestverwante oriëntatie op de Duits-Belgische as: Düsseldorf-Keulen-Antwerpen-Brussel. 

© Nationale Recreatiegids