Studenten helpen Rijksmuseum aan meer bezoekers

Door Redactie Nationale Recreatiegids
8 min

AMSTERDAM - Gisteravond werden tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum de winnaars van de Battle of Concepts bekend gemaakt. In deze wedstrijd streden studenten om het bedenken van het beste concept voor het aantrekken van meer bezoekers nade heropening van het Rijksmuseum.

De hoofdprijs van 1.500,- ging naar de 25-jarige Leonardo Kappel voor zijn idee om via een app andere verhalen te vertellen achter de kunst door verschillende routes door hetmuseum te creëren.

Iedere route heeft een eigen thema, zoals bijvoorbeeld 'dineren in de 18e eeuw' of 'de onderwereld van Amsterdam tijdens de Middeleeuwen'. Het initiatief komt van Roland Berger StrategyConsultants die de museumdirectie hulp aanbood bij het bepalen van een nieuwe bezoekersstrategie.

Na een verbouwing van meer dan tien jaar heropent het Rijksmuseum in 2013 haar deuren met de ambitie om structureel 1,5 miljoen bezoekers per jaar te trekken. Om meer binding te krijgen met haar doelgroepen en deze bezoekers blijvend bij het museum te betrekken, ontwikkelt het Rijksmuseum een nieuwe bezoekersstrategie.

Via een samenwerking met Roland Berger Strategy Consultants riep het museum creatieve topstudenten op om mee te denken. Erik van Ginkel, zakelijk directeur van het Rijksmuseum: "Wij willen metjonge creatieve mensen de toekomst van hun museum verder vormgeven Het is ook ontzettend leuk om te zien dat er nu al zoveel bruikbare ideeën uit voort zijn gekomen waarmee we ook direct aan de slag kunnen.

De winnaar heeft in onze ogen met zijn concept in alle eenvoud het beste dekern geraakt van de uitdaging en waar het Rijksmuseum voor staat. Door aan de hand van routes met verschillende thema's andere verhalen te vertellen achter de kunst, spreken we de interesse van verschillende doelgroepen aan en dat is precies wat we zoeken. Daarnaast creëert dit concept ook meer binding van de bezoekers bij het museum en de tentoongestelde kunst"

Winnaar
Winnaar Leonardo Kappel: "Ik ben vereerd dat mijn concept als beste uit de bus is gekomen. Het idee is ontstaan uit mijn eigen frustratie in musea: je bent vaak overweldigddoor de enorme hoeveelheid kunst. Door van te voren voor jezelf te bepalen naar welk thema je gaat kijken, heb je een duidelijke route en kun je in een uur al een heleboel zien. Bovendien kun je zo steeds opnieuw het museum ontdekken."

Samenvoeging ideeën tijdens Business Course voor studenten
Alleingezonden concepten zijn beoordeeld op hun bruikbaarheid voor het realiseren van de doelstellingen van het Rijksmuseum. Tijdens een Business Course van Roland Berger worden de meest bruikbare concepten gebruikt ter onderbouwing en ter inspiratie voor het uitwerken van een commercieel plan per doelgroep. Vervolgens zal het strategisch adviesbureau alle verzamelde input samenvoegen en verdiepen om tot een integraal advies te komen.

René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland: "Wij zijn erg enthousiast over de concepten van de studenten die via crowdsourcing mee hebben gedaan. Het leuke aan de concepten is dat ze elkaar aanvullen en daardoor gecombineerd kunnen worden in een commercieel plan. Aan ons de taak om dit tijdens onze Business Course zogoed mogelijk vorm te geven."

 © Nationale Recreatiegids