Stress in de Wellness-sector

Door Redactie Nationale Recreatiegids
5 min

UTRECHT - De wellnessbranche is de afgelopen vijf jaar twee keer zo hard gegroeid als de vraag. Het aantal bezoeken steeg met 2 miljoen, maar de capaciteit steeg met vier miljoen. Saunacomplexen hebben het afgelopen jaar tussen de twee en drie miljoen bezoekers getrokken, ongeveer evenveel als het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van het economisch bureau van de Rabobank.

Trends
Vooral de opkomst van grotere fullservice-wellnesscentra, met meer dan 700 wellnessgasten per dag, heeft deze gestreste situatie opgeleverd. In Nederland zijn ongeveer tweehonderd saunacentra, veertig meer dan vijf jaar geleden. Om de bezoekersaantallen op peil te houden, werd demarkt overspoeld met aanbiedingen.

Bezoekers geven minder uit
De entreeprijs daalde fors. Binnen de muren van het saunacomplex gaven saunabezoekers gemiddeld tussen de 40 en 60 euro uit, het jaar daarvoor was dat nog 45 tot 65 euro. De gasten gaven minder uit aan horeca en op de beauty-afdeling. "Afgelopen jaar zijn flink wat acties geweest rond arrangementen waardoor de prijs onderdruk is komen te staan", aldus sectormanager recreatie van de Rabobank Gertine Langmuur. 

Perspectief
De analisten van de Rabobank verwachten niet dat bezoekers dit jaar meer geld uitgeven. Door de gematigde economische verwachtingen blijft de consument ook in 2012 terughoudend. Het blijft wel een groeibranche, maar de concurrentie is toegenomen. Ondernemers moeten onherroepelijk een professionaliseringsslag maken om voldoende toekomstperspectief te houden.

Volgend jaar heeft de wellnessmarkt pas echt een kans om op het oude groeiniveau terug te komen. Wel wordt een lichte stijging in de bezoekersaantallen verwacht. "In crisistijd en bij een stressvol bestaan hebben mensen meer behoefte aan ontspanning", denkt Langmuur.

Klik hier voor meer informatie.

© Nationale Recreatiegids