Brabantse ondernemers positief over 2012

Door Redactie Nationale Recreatiegids
8 min

's-HERTOGENBOSCH - Deprovincie Noord-Brabant behoudt haar derde positie op de binnenlandse vakantiemarkt. De meeste toeristisch-recreatieve ondernemers blikken meteen goed gevoel terug op het afgelopen jaar. Waar landelijk de verwachtingen voor verblijf en dagrecreatie in 2012 terughoudend zijn, kijkt de Brabantse ondernemer positiever naar het komende jaar. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) en de door Vrijetijdshuis Brabant uitgevoerde kwartaalpeiling.

Terugblik 2011
Het totaal aantal binnenlandse vakanties in Nederland stabiliseert in 2011. Wel blijven de verschillen tussen de provincies bestaan. Het aantal binnenlandse vakanties is in Brabant met 2 procent afgenomen, maar daarmee staat de provincie nog steeds derde op de ranglijst. Ook deeerste en tweede plaats zijn niet veranderd; dat zijn respectievelijk Gelderland en Limburg.

Landelijk dalen ook de bestedingen met 1 procent. In Brabant dalen ze met 8 procent naareen bedrag van ruim 254 miljoen. Dat zit met name in het feit dat kortevakanties in hier populair zijn. Minder overnachtingen betekent daarom ook significant minder bestedingen. Ondanks deze cijfers geeft 80 procent van de verblijfsaccommodaties en 88 procent van de dagrecreatieve ondernemers aan (zeer) tevreden te zijn over 2011.

Vooruitblik 2012
Voor het komende jaar wordt weinig verandering ten opzichte van 2011 verwacht. De trend dat consumenten vaker voor een korte vakantie in Nederland blijven en erg prijsbewust zijn, geldt ook voor Brabant. Verblijfsaccommodaties proberen daar op in te spelen door maatwerk te leveren, de prijzen bij te stellen en meer in te zetten op gastvrijheid.

Hetzelfde geldt voor de dagrecreatieve ondernemer. Opvallend aan hun reactie: zij verwachten dat Brabant het in 2012 beter gaat doen dan andere provincies. Dat ligt met name aan het positieve imago van Brabant en de bedrijvigheid rondom bijvoorbeeld 2018 Brabant Culturele Hoofdstad.

Trends en ontwikkelingen voor Brabantse vrijetijdssector
Vier keer per jaar voert Vrijetijdshuis Brabant een kwartaalpeiling uit,om ontwikkelingen in de Brabantse vrijetijdssector nauwlettend te kunnen volgen. Voor deze kwartaalpeiling zijn online vragenlijsten uitgezet onder Brabantse toeristisch-recreatieve ondernemers.

Voor achtergrondinformatie en verdieping verwijzen we u naar de vorige week verschenen Trendkrant december 2011. De Trendkrant verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 2500 stuks, en wordt verspreid onder culturele en toeristisch-recreatieve organisaties in Brabant.

Vrijetijdshuis Brabant verzamelt en ontsluit relevante marktkennis op het gebied van cultuur, toerisme, recreatie, natuur en sport en is de vraagbaak voor de Brabantse vrijetijdssector bij specifieke marketing- en onderzoeksvragen.

© Nationale Recreatiegids