Nieuw project: Lapland in nieuw daglicht

Door Redactie Nationale Recreatiegids
8 min

GRONINGEN - Lapland is Europa’s laatste wildernis en nu beter bereikbaar dan ooit, met behulp van moderne infrastructuur en een breed aanbod aan toeristische diensten. Met de start van het driejarige project Lapland –het Noorden van Finland is Lapland startklaar om nog meer toeristen te verwelkomen.

Dit project wordt gerund door de regionale overheid van Lapland in samenwerking met de gemeenten van Lapland en Koillismaa en Visit Finland (het Fins verkeersbureau). In dit gezamenlijke marketing initiatief worden Lapland en het Noorden van Finland gepositioneerd als een land van contrasten, uniek in de wereld. Op 27 maart start alvast een voorproefje in het centrum van Amsterdam!

Nieuwe focus
FinsLapland is internationaal bekend als het thuisland van de Kerstman. De marketing van Lapland heeft zich daarom altijd geconcentreerd op Kerst en het winterseizoen. Nu is het tijd om door middel van het Lapland – het Noorden van Finland project ook te focussen op de unieke belevenis van de natuur in Lapland. Natuurlijk wordt de Kerstman hierbij niet vergeten!

Unieke combinatie

“Fins Lapland is echt een land van contrasten. Het biedt oprechte belevenissen die je nergens anders terugvindt.” Zegt Head of Marketing Hanna-Mari Talvensaari. “Als het stil is in Lapland, is het zo stil als het graf. Als het licht is, is het fel, mystiek en 24 uur per dag. Als het donker is, is het heel lang en intens donker. De Arctische wildernis met haar spectaculaire Noorderlicht gecombineerd met een dienstbare cultuur: dit alles geeft Lapland en het Noorden van Finland een unieke aantrekkingskracht.”

Bereikbare wildernis
Toeristischeorganisaties en luchtvaartmaatschappij Finavia zijn van significant belang voor dit project. De moderne infrastructuur van het Noorden van Finland, met onder andere zes regionale luchthavens, geven Fins Lapland een voordeel waar haar Scandinavische buren niet aan kunnen tippen.

Kick-off zet Amsterdam in de spotlight
HetLapland – het Noorden van Finland project wordt breed gepromoot. Socialmedia en evenementen spelen hierin met name een grote rol. De kick-off van de No Ordinary Midnight zomercampagne op dinsdag 27 maart zet het centrum van Amsterdam in de spotlight met special effects die de Midzomernachtzon nabootsen. De speciale campagne wordt ook via social media op een innovatieve manier ingezet, zodat het gesprek over Lapland en Noord Finland wereldwijd gestart wordt.

Markten en doelgroep
HetLapland – het Noorden van Finland marketing project richt zich vooral op de Nederlandse, Engelse, Duitse en Russische markten. De doelgroep isomschreven als moderne humanisten (Risc Monitor research). Zij passen perfect bij hetgeen Lapland te bieden heeft. Zij houden van kwaliteit van leven, ongerepte natuur en gaan verantwoord om met toerisme.

Europese ondersteuning
Hetbudget voor Lapland – het Noorden van Finland voor de periode 2011-2014is EUR 5.8 miljoen en wordt ondersteund door het European Regional Development Fund, de regionale overheden van Lapland en Oulu, de gemeenten van Lapland en Koillismaa en het Fins Verkeersbureau: Visit Finland.

© Nationale Recreatiegids