Musea ontevreden over Rijksgebouwendienst
Bij sommige musea is de verhouding met de Rijksgebouwendienst (RGD), waar de rijksmusea hun huur aan betalen, gespannen. Museum Meermanno weigert nog huur te betalen, nu de offerte voor een noodzakelijke restauratie al anderhalf jaar op zich laat wachten.
"Het is jammer dat het zo ver heeft moeten komen, maar ik zag geen andere mogelijkheid", vertelde directeur Maartje de Haan. "Natuurlijk moeten restauraties gebeuren volgens de regels van monumentenzorg, maar geef ons alsjeblieft de ruimte om onze eigen planning te maken."
Ook Rijksmuseum Twenthe ondervindt problemen door de werkwijze van de Rijksgebouwendienst. Niet alleen laten kleine werkzaamheden lang op zich wachten, de kosten zijn ook hoger. "Ik kan dat niet verantwoorden aan geldschieters", zei directeur Arnoud Odding.
Grote rijksmusea zoals het Rijksmuseum van Oudheden is de bureaucratie bij de dienst eveneens opgevallen. Ook dat museum wacht anderhalf jaar op een offerte, liet directeur Wim Weijland weten. Hij gaf ook een voorbeeld van het kostenplaatje. Een parketvloer die via de RGD vijftigduizend euro kost, kost elders zeventienduizend euro.