Nog geen overkoepelend in- en uitchecksysteem OV
Wel nemen de vervoerders een aantal maatregelen om overstappen te vergemakkelijken. Zo moeten vervoersbedrijven het reizigers mogelijk maken om een reis op de OV-chipkaart te laden waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende vervoerders. Ook wordt een papieren chipkaart geïntroduceerd die eenmalig kan worden gebruikt bij een vervoerder naar keuze.
Reizigers klagen al jaren over het overstappen met een OV-chipkaart. Zo moet bij een overstap op een andere vervoerder opnieuw instaptarief worden betaald, waar dat voorheen met een strippenkaart of papieren treinkaartje niet zo was. Ook levert het in- en uitchecken extra handelingen op, met kans op vergissingen.
De maatregelen komen voort uit een besluit van het Nationaal Beraad Openbaar Vervoer (NOVB). Onderdeel daarvan is dat stations waarop reizigers relatief vaak de fout ingaan met in- en uitchecken onder de loep moeten worden genomen.
Het NOVB baseert zich op het advies van kwartiermaker Henry Meijdam. Die heeft tussen december 2011 en april 2012 onderzoek gedaan naar de maakbaarheid van één systeem voor in- en uitchecken. Meijdam stelt dat de invoering van het overkoepelende systeem zo'n drie jaar in beslag neemt. Het is volgens hem verstandig om tegelijkertijd maatregelen te nemen die het overstappen voor de reiziger op korte termijn vergemakkelijken.
Het effect van de maatregelen wordt een jaar na invoering geëvalueerd met de betrokken consumentenorganisaties. Het NOVB onderzoekt vervolgens in hoeverre een overkoepelend in- en uitchecksysteem nog nodig is. Er wordt onder meer gekeken naar het effect van de reeds getroffen maatregelen en naar de kosten van zo'n systeem.