Witbier en weizen in de lift door zomerweer
Ook Albert Heijn verwacht deze week vier keer zo veel zomerse bieren te verkopen als in een gemiddelde week. Exacte verkoopcijfers kan de Zaanse grootgrutter niet noemen. In plaats daarvan gaat Albert Heijn uit van de hoeveelheid producten die - op basis van verkoopverwachtingen - vanuit distributiecentra worden verscheept.
De verwachte verkoop ligt bovendien anderhalf keer zo hoog als vorige week, zo meldt een woordvoerder van de supermarktketen. Concurrent Jumbo ziet eveneens een groeiende afzet van witbier en weizenbier in de laatste weken. "De toename verschilt per merk, maar bij de grotere merken zijn de verkoopaantallen verdubbeld", aldus een zegsvrouw.
Hoewel de vraag naar witbier en weizenbier elk jaar toeneemt zodra het weer beter wordt, is de verkoopstijging dit jaar nog iets sterker dan in voorgaande jaren, aldus de woordvoerder van AB InBev. Een mogelijke oorzaak daarvoor is volgens haar het relatief slechte weer dit voorjaar.
"Mensen krijgen bij lekker weer zin in verfrissend bier", stelt ze. De Belgische brouwer merkt dat vooral een groeiende populariteit van merken Hoegaarden Wit en Hertog Jan Weizener bij zomerweer.
Witbier en het steeds populairdere weizen verschillen van elkaar door het productieproces: weizenbier heeft louter graan, hop en water als grondstof, terwijl bij witbier soms ook andere ingrediƫnten, zoals sinaasappel(schil) worden gebruikt.
Ook Wieckse Witte wordt de laatste weken beter verkocht, zo stelt eigenaar Heineken. Specifiekere verkoopcijfers wil de Amsterdamse brouwer echter niet geven met oog op de komende presentatie van de tweede kwartaalcijfers.