Meer animo voor Mode Biënnale Arnhem
In 2011 trok het evenement zestienduizend betalende modeliefhebbers, waarna het programma volledig op de schop ging. De organisatie koos voor een nieuwe koers en besloot zich op een breed publiek in plaats van de mode-elite te richten. "Dat is gelukt", aldus de zegsvrouw.
Het tweejaarlijkse evenement stelde Lidewij Edelkoort aan als curator en probeerde onder meer kinderen, jongeren en voetbalfans aan te spreken. In de voorverkoop werden al twaalfduizend kaarten verkocht en de organisatie zei begin juni dertig- tot veertigduizend bezoekers te verwachten.
De modebiënnale zocht ook meer contact met de stad Arnhem. Edelkoort studeerde zelf in de Gelderse hoofdstad en wilde naast gevestigde namen ook jong talent laten exposeren.
De sfeer in de stad was tijdens de biënnale volgens de woordvoerder heel positief en de bezoekers waren erg te spreken over de vernieuwde aanpak. "Die had een positieve uitstraling op de horeca en winkels."
Het thema van de vijfde editie was Fetishism in Fashion. In de binnenstad van Arnhem werden twee 'fetisjroutes' uitgestippeld, waarlangs winkels fetisjobjecten als schoenen, schorten en brillen tentoonstelden. Daarnaast werkte de biënnale samen met dierentuin Burger's Zoo. De tentoonstelling Manimal toonde waarin alternatieven voor dierenbont te waren te zien.
In het najaar wordt geëvalueerd. De organisatie gaat ervan uit dat er over twee jaar een zede biënnale komt.