Kurt Weill vertolken is tijd proeven in Zael Meppel

Door Redactie Nationale Recreatiegids
7 min
In Zael aan het Zuideinde zingt vrijdagavond 4 april sopraan Gea Passies liederen van Kurt Weill. Zij wordt begeleid door pianist Johanan Havinga. Prachtige ingrediënten voor een intieme avond ‘spiegelende nostalgie’.

“Wat voélen we bij de jaren twintig, dertig, veertig ? Wat vertellen ze ons? Kunnen we navoelen wat er destijds in de lucht zat? De vertwijfelde stemming in het Europa van toen, krijgt klank dankzij Kurt Weill (1900-1950)”, schrijft Johan Debbenhof in de Uit Agenda van Meppel. Het boeit temeer nu het lijkt of Geert Wilders de geest van de jaren dertig oproept en Amerika en Rusland op een “Koude Vrede” over Oekraïne lijken af te stevenen.

Op de korrel
Wat er mis is in menselijke relaties en in de maatschappij, nam Weill op de korrel. De componist vormde met schrijver Bertolt Brecht een koningskoppel. Pretenties en schijnheiligheid waren voor hen niet veilig. “De nazi’s herkenden het gevaar hiervan direct. Dus alles van deze ‘ontaarde Jodenmuziek’ ging op de brandstapel”, aldus Meppel-Uit. De componist wist zelf naar New York te ontkomen, waar hij zich met Brecht herenigde. Vanuit Amerika ondernam hij diverse reizen, maar Duitsland bezocht hij nooit meer.

Meevoeren
Weill vraagt het een en ander van de vertolkers. In twee keer driekwartier gaan zij u meevoeren naar het Duitsland van vóór 1933 en naar de grote Broadway-musicals in Amerika. We krijgen een selectie uit een uitgebreid en veelzijdig repertoire. Natuurlijk kunnen hits als Mack the Knife, Surabaya Johnny en One life to live daarbij niet ontbreken.

Programma
20:30 uur
* Uit: Die Dreigroschenoper (Kurt Weill/ Elisabeth Hauptmann/Bertolt Brecht, 1928): Zeerover Jenny; Barbara Song;  Moritat vom Mackie Messer
* Uit: Happy End (Kurt Weill/Elisabeth Hauptmann/Bertolt Brecht, 1929): Surabaya Johnny;  Was die Herren Matrosen sagen
* Uit: Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter (Hanns Eisler/Bertolt Brecht, 1932): Mein Sohn was immer auch aus dir werde
* Uit: Marie Galante (Kurt Weill/ Jacques Deval, 1934): Le Grand Lustucru
* Uit: Lady in the Dark (Kurt Weill/ Ira Gershwin, 1941): One life to live
* Uit: Knickerbocker Holiday(Kurt Weill/Maxwell Anderson, 1938): September Song

20:45 uur
PAUZE met naar keuze een drankje

21:15 uur
* Nannas Lied (Kurt Weill/Bertolt Brecht, 1939)
* Uit: Marie Galante (Kurt Weill/ Jacques Deval, 1934): Le Train du Ciel
* Uit: Der Silbersee: (Kurt Weill/Georg Kaiser, 1933): Fennimores Lied
* Uit: Die sieben Todsünden (Kurt Weill/Bertolt Brecht, 1933):           Prolog und Epilog
* Uit: One touch of Venus (Kurt Weill/Ogden Nash, 1943): I’m a stranger here myself
* Uit: Love life (Kurt Weill/Alan Jay Lerner, 1948): Is it him or is it me?;
* Und was bekam des Soldaten Weib? (Kurt Weill/Bertolt Brecht, 1942)
* Uit: Lady in the Dark (Kurt Weill/ Ira Gershwin, 1941): The Princess of Pure Delight; Tschaikowsky

22:00 uur voor wie dat wil gezellig napraten met een drankje

 

Er zijn maximaal 65 plaatsen. Kaarten à € 17,50 online bestellen via www.zael.nl of afhalen bij Kunsjt, Woldstraat 45 in Meppel. Zael open 20:00 uur; aanvang 20:30 uur.

© Nationale Recreatiegids