Maatschappijen beloven snel geld terug na schrappen vlucht
Volgens Eurocommissaris Adina Vălean (Transport) hebben de maatschappijen het grootste deel van hun tijdens de coronacrisis opgelopen achterstand bij het terugbetalen van geboekte maar geannuleerde vluchten inmiddels weggewerkt. "Ze hebben alle toegezegd om resterende problemen op te lossen. Dat is cruciaal om het vertrouwen van reizigers te herstellen", zegt ze.
De commissie is naar aanleiding van onvrede over coronavouchers en terugbetalingen samen met Europese consumentenorganisaties rond de tafel gaan zitten met de maatschappijen waarover de meeste klachten zijn binnengekomen. Dat zijn naast KLM en Air France onder meer Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Lufthansa, Ryanair en Vueling.
Voucher
Kort na de uitbraak van de pandemie werden vanwege de reisbeperkingen wereldwijd duizenden vluchten geannuleerd. Veel maatschappijen gaven daarop ongevraagd een voucher aan gedupeerde reizigers in plaats van hun betaling terug te storten. Volgens de EU-regels mogen de maatschappijen alleen een voucher geven voor een andere vlucht als de consument dat nadrukkelijk zelf wil. Ze moeten binnen zeven dagen de kosten van geannuleerde vluchten terugbetalen. Die verplichting werd in verband met de crisis tot oktober vorig jaar tot zestig dagen opgerekt, maar dat geldt dus niet meer.
Eurocommissaris Didier Reynders (Consumentenbescherming) noemt het "goed nieuws" dat de betrokken maatschappijen meewerken en zeggen hun communicatie met de klanten te zullen verbeteren. In de meeste gevallen kunnen de vouchers van vorig jaar alsnog worden ingeruild tegen cash, zegt hij, zonder de namen van maatschappijen te noemen waar dat niet kan. "Ik roep de nationale autoriteiten op ervoor te zorgen dat dit daadwerkelijk gebeurt."
Door: ANP