Nieuwe spoorlijnen Noord-Nederland niet zonder kanttekeningen

Door Redactie Nationale recreatiegids
5 min
Gisteren presenteerde Analyse Deltaplan Noordelijk Nederland een uitgebreid rapport over de aanleg van nieuwe treinverbindingen tussen de Randstad en Noord/Oost-Nederland. Hieruit blijken gunstige vooruitzichten maar ook kritische noten. Dit meldt Stadszaken en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

De Lelylijn en de Nedersaksenlijn  

Het zogeheten Deltaplan bevat twee grote spoorlijnen die de centrumregio’s met de periferie moeten verbinden. Dit zijn de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. De eerste moet Groningen en Leeuwarden via Heereveen en Lelystad verbinden met de Randstad. De verwachte tijdswinst van Groningen naar Amsterdam bedraagt een krappe 30 minuten, terwijl de tijdswinst van Leeuwarden naar Amsterdam neerkomt op bijna 50 minuten. De tweede spoorlijn moet Groningen verbinden met Oost-Nederland. Beide Groningen en Enschede zijn populaire studentensteden die zouden profiteren van betere bereikbaarheid.

Meer mensen en meer huizen  

Toegenomen bereikbaarheid zal volgens de plannen leiden tot meer huizenbouw. De plannen mikken op 220.000 nieuwe woningen verspreid over Noordelijk Nederland. Verder zal de economische activiteit zich ook meer concentreren in het noorden. Door een meer evenredige verspreiding van de bevolking zal de woningdruk in de Randstad daarbij afnemen.

Bereid om te verhuizen? 

De voorspellingen uit het rapport zijn echter niet zonder kanttekeningen. Zo zetten de opstellers vraagtekens achter de bereidheid van Randstedelingen om te verhuizen. Die wordt met huidige trends geschat op tussen 25.000 en 75.000; lange na niet genoeg om de 220.000 woningen te vullen. Verder treden de positieve effecten van de extra infrastructuur voor de woningmarkt pas op rond 2035. Gezien het dringende woningtekort staat de bouw van nieuwe woningen al veel eerder op de planning. 

Verschuiving van economische activiteit  

Verder zou de verplaatsing van economische activiteit landelijk een nadelig effect kunnen hebben. Werken in de Randstad wordt nou eenmaal berekend als productiever omdat er meer wordt geconsumeerd door de hogere bevolkingsdichtheid. De baten voor Noordelijk Nederland zullen ten koste gaan van de economie in de Randstad. Ten slotte zouden de nieuwe woningen ook meer autoverkeer met zich meebrengen. Uit het totaalplaatje wordt duidelijk dat de bouw van de spoorlijnen zorgt voor meer klimaatgerelateerde negatieve externe effecten.

Door: Nationale Recreatiegids/ Mila Tukker