Politiek instemmend over publiciteitscampagnes binnenlands toerisme
Binnenlands toerisme
Het is een keerpunt in het debat over de toeristische inspanningen van Nederland. Voorheen was het namelijk zo dat er vanuit de overheid vooral ingezet werd op buitenlands toerisme. De waarneembare verschuivingen in de recreatiesector hebben deze koers gewijzigd. Steeds meer Nederlanders zoeken hun vrijetijdsbesteding dichtbij huis.
Aantrekkingskracht
Nederland moet volgens de Tweede Kamer aantrekkelijk worden voor binnenlandse en buitenlandse toeristen. Verder hoopt de VVD dat Nederlands toerisme laagdrempeliger en toegankelijker wordt. Bedrijven moeten daarnaast gemakkelijker een beroep kunnen doen op subsidies en financiering. Naast een actieve campagne hoopt het kabinet ook iets te doen aan het grote personeelstekort.
Bruine vloot
Partijleden van het CDA dienden ten slotte een motie in voor de erkenning van de Bruine vloot als UNESCO immaterieel erfgoed. Hierbij hoort tevens een investering in het onderhoud hiervan. Deze motie kon tevens rekenen op meerderheidssteun.
Door: Nationale Recreatiegids