Fusieplannen RTL en Talpa, de bond van Adverteerders is kritisch
"Omdat er door het samengaan bepaalde programma's en zenders gaan verdwijnen, neemt de pluriformiteit af", aldus Van Swinderen. Iets anders dat de bond angst inboezemt, is dat er volgens Van Swinderen "een zeer sterke, bijna monopolistische mediapartij" ontstaat. "Wat er ongetwijfeld toe gaat leiden dat de prijzen gaan stijgen."
Adverteren op televisie
Van Swinderen ziet dat adverteren op televisie nog altijd het populairst is. "Als het gaat om grote groepen mensen tegelijk bereiken is televisie nog steeds het effectiefst", zegt ze. In 2021 besteedden de adverteerders samen ruim 900 miljoen euro op televisiezenders. "Dat maakt dat je niet zomaar kan zeggen dat je naar een ander type medium gaat, zoals online, print of radio."
Verschraling van het aanbod
De bvA heeft contact gehad met RTL en Talpa. "Met name over de zorg die wij hebben: dat er een verschraling van het aanbod optreedt. Onze bezwaren daarover hebben wij bij de ACM neergelegd." Van Swinderen begrijpt dat, met de komst van grote buitenlandse partijen, Nederlandse partijen kijken hoe ze zo sterk mogelijk kunnen blijven. "Dat partijen gaan samenwerken kunnen we ons goed voorstellen. Voor ons zou het een toegevoegde waarde zijn als die partijen meer aanvullend zijn, dus niet alleen tv, maar ook radio, print en online."
"Het is niet dat wij per se tegen iedere samenvoeging zijn", verduidelijkt Van Swinderen. "Maar vooral als het ook kwaliteit toevoegt. Want als er minder mogelijkheden overblijven om specifieke doelgroepen te bereiken is dat vooral heel erg onwenselijk."
Unilever en de Rijksoverheid
De bvA vertegenwoordigt 132 adverterende Nederlandse bedrijven en zet zich onder meer in voor vrijheid van marketing en communicatie van deze bedrijven. Onder de 132 bedrijven bevinden zich de 25 grootste adverteerders van Nederland, zoals Unilever en de Rijksoverheid.
Door: ANP