Zo ziet het nieuw NMO Kijkonderzoek eruit

Door ANP
5 min
De manier waarop kijkcijfers van tv-programma's worden gemeten, gaat veranderen. Door het vernieuwde NMO Kijkonderzoek verschijnen de cijfers voortaan niet één dag later, maar pas een week na de uitzending. Op deze manier kunnen naast de livekijkers ook de mensen die uitgesteld en online kijken worden meegenomen in het overzicht. Ook wordt het kijkerspanel uitgebreid. Zo komt het kijkgedrag op alle mogelijke apparaten en platformen beter in beeld.

Dat maakte het Nationaal Media Onderzoek (NMO) dinsdag bekend bij een presentatie van de nieuwe methode. Volgens NMO wordt er met de vernieuwde meting gehoor gegeven aan een verzoek van NPO, RTL en Talpa.

De nieuwe meetmethode van het NMO wordt maandag gelanceerd en verloopt in drie fasen. In de eerste fase wordt het kijken naar lineaire tv-zenders op tv-toestellen gemeten. Daarbij gaat het om live en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending. Deze fase gaat maandag van start.

Onlinekijkgedrag

In de tweede fase wordt ook het onlinekijkgedrag op andere schermen dan het tv-toestel gemeten. Denk aan het kijken via apps, zoals NPO Start en Kijk, maar ook op streamingdiensten als Netflix en Videoland. De lancering hiervan wordt in het tweede kwartaal van 2024 verwacht.

In de derde fase worden kijkdata van de panelhuishoudens verrijkt met het individuele kijkgedrag van het Multimedia Panel van Ipsos. Zij hebben een app op hun smartphone die via audiomatching registreert wat er via zenders geluisterd en gekeken wordt, waarmee ook het kijkgedrag buitenshuis wordt gemeten.

Compleet beeld

Volgens Patricia Sonius, directeur onderzoek NMO, is het straks mogelijk om "het kijkgedrag op álle denkbare apparaten en platformen" te meten. "In ons vernieuwde kijkonderzoek zijn we straks, als een van de eerste landen ter wereld, in staat om het complete beeld te meten en te rapporteren", zegt Sonius. "Alleen livekijkgedrag rapporteren is allang niet meer toereikend en kan leiden tot verkeerde interpretaties van de cijfers. We zouden programma’s écht tekortdoen als we geen rekening houden met al het kijkgedrag na het moment van uitzending of met het kijken op andere devices en platforms."

Het kijkonderzoek van het NMO is voortaan gebaseerd op een panel van ongeveer 3500 personen. Dat is een derde meer dan het 'oude' panel. De komende maanden komen daar nog zo'n 400 mensen bij. Later worden er nog zo'n 2800 panelleden uit het Multimedia Panel van Ipsos toegevoegd. Dat panel is ook de bron voor de luistercijfers van de radiostations.