'Internationale treinreizen niet altijd langer en duurder'

Door Nationale Recreatiegids
5 min
Veel mensen gaan graag op stedentrip. Daar nemen zij vaak het vliegtuig voor, ook als het gaat om een Europese reis. Vaak wordt dan als reden gegeven dat het zowel sneller als goedkoper is. Maar is dat altijd het geval? Dat heeft Milieu Centraal uitgezocht. De organisatie ondervroeg 500 Nederlanders over internationale reizen met de trein. Dit onderzoek legde een aantal misvattingen over reizen bloot, meldt Milieu Centraal.

Een studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteit onderzocht dertien bestemmingen en de prijs om hier naartoe te reizen per trein en vliegtuig. Alleen Londen bleek goedkoper te zijn met het vliegtuig, de andere twaalf bestemmingen zijn goedkoper te bereiken per trein. De perceptie van de reiskosten is echter anders, blijkt uit het onderzoek van Milieu Centraal. Ondanks deze misvatting is er wel bereidheid om de trein te nemen. Zo zegt een vijfde van de ondervraagden dat zij wel eens de trein nemen in plaats van het vliegtuig, meldt Milieu Centraal.

Reistijd korter

Reizen naar bestemmingen op meer dan 700 kilometer afstand zijn inderdaad sneller met het vliegtuig. Maar daarbinnen kun je net zo goed de trein nemen. Mariken Stolk, expert Duurzame Mobiliteit bij Milieu Centraal, stelt dat twee derde van de ondervraagden de reistijd van vliegen onderschat: “Mensen vergeten vaak de bijkomende tijd die gaat zitten in het inchecken, wachten bij de gate en reistijd van het vliegtuig van aankomst naar het centrum.” Deze factoren gelden niet bij treinreizen. “Voor Londen geldt bijvoorbeeld dat de totale reistijden per trein en vliegtuig dicht bij elkaar liggen en de trein zelfs vaak sneller is”, aldus Stolk.

Klimaat

De trein pakken voor een vakantie in Europa is god voor het klimaat: een vliegreis stoot ongeveer 10 tot 12 keer zoveel uit als een treinreis naar dezelfde bestemming. Op kleine reisafstanden is het verschil het grootst.

Een kleine 60 procent van de ondervraagden noemt het klimaat als reden om met de trein te reizen. Voor mensen onder de 40 jaar is dit percentage iets hoger, namelijk 66 procent. Ook redenen als sneller in het centrum zijn, meer comfort en minder gedoe spelen ook een rol.

Belemmering

“Naast misvattingen zijn er ook reële belemmeringen”, stelt Stolk. Zo zijn bestemmingen in Europa lastig te bereiken per trein. “Bijna de helft van de ondervraagden vindt dat er te weinig passend aanbod is in treinroutes en -verbindingen en voor 60 procent van de ondervraagden is de prijs van treinreizen te hoog.” Volgens Stolk is het daarom nodig om hier verandering in te brengen.