De helft van de Nederlanders boekt via vakantieplatform

Door Nationale Recreatiegids
2 min
Bijna de helft van de volwassen Nederlanders boekte in de afgelopen drie jaar een vakantie via een vakantieplatform. Dat zijn in totaal 7,2 miljoen Nederlanders. Daarbij werd het aanbod als belangrijkste reden om te kiezen voor een partij. Uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, uitgevoerd door Multiscope onder 6.000 Nederlanders, blijkt dat Booking.com het meest gekozen vakantieplatform is. Dat meldt Multiscope.

Op vakantieplatforms vinden bezoekers informatie over het aanbod van accommodaties, reispakketten en vervoer. Op die manier kunnen consumenten prijzen vergelijken. En dat doen veel mensen: in de afgelopen drie jaar boekte 49 procent van alle Nederlanders een reis via een vakantieplatform. In totaal maakten 7,2 miljoen Nederlanders meer dan 40 miljoen boekingen. Dat is een gemiddelde van 5,6 boekingen per persoon in drie jaar.

Keuzereden

Twee derde van de ondervraagden geeft aan dat zij een vakantieplatform kiezen vanwege het ‘aanbod’ op het platform. Dit is dan ook de vaakst genoemde keuzereden. ‘Gemak’ en ‘prijs’ staan met 56 procent op de tweede plaats. In totaal werden er achttien verschillende aspecten beschreven in het onderzoek.

Booking.com populairst

Booking.com komt als populairste vakantieplatform uit het onderzoek. Meer dan een derde (34 procent) van de ondervraagde boekten in de afgelopen drie jaar een vakantie via Booking. Airbnb volgt met 16 procent.