Provincie Zeeland wil PFAS beter onder aandacht van toeristen brengen

Door Ilias van Bruggen
4 min
Toeristen lijken niet veel mee te krijgen van de PFAS-problematiek bij de Westerschelde in Zeeland. Ondanks dat het misschien voordelig is voor de recreatiesector, willen ondernemers uit de sector en de provincie mensen beter informeren over PFAS in de provincie, meldt Omroep Zeeland.

Het is echt niet zo dat je niet in de zee kunt zwemmen of op het strand kunt liggen, benadrukt gedeputeerde Dick van der Velde. Maar er zijn wel een aantal dingen waarvan het waarschijnlijk fijn is dat je ze weet. Zo kreeg PFAS vorige maand flink wat aandacht in de media omdat er een verhoogde hoeveelheid van de chemicaliën in zeeschuim was aangetroffen. Niet iedereen heeft dit echter meegekregen en de provincie constateert dat het vooral toeristen zijn die hier niet van op de hoogte zijn.

Geen zorgen

Omroep Zeeland vroeg aan een aantal strandgangers wat zij weten van PFAS in het zeeschuim. Vijf van de zeven mensen die zij vroegen waren niet bekend met de term PFAS. Andere mensen hebben er wel over gehoord in het nieuws, maar het leek niet veel indruk te maken.

Beter informeren

Er is dan ook geen reden tot paniek, maar wel moeten strandgangers op de hoogte zijn van wat er precies speelt. Om hier meer over te leren kun je naar de website van de provincie gaan, maar toeristen kijken hier niet op. Daarom moet er naar andere methodes worden gekeken.

Zo worden bij verschillende recreatiebedrijven flyers neergelegd met informatie over PFAS en zwemwater. Onder andere bij Frank de Reu, eigenaar van een strandpaviljoenen voorzitter van de Horeca Nederland afdeling Zeeland. Ook hij stelt dat PFAS weinig onder de aandacht is gekomen.

Open communicatie

Daarom pleit De Reu ervoor dat iedereen goed ingelicht moet worden, zodat er geen onnodige angst ontstaat. “Wanneer er straks een serieuze Duitse journalist in de materie duikt, dan moeten we een eerlijk en open verhaal hebben.” Provincie en ondernemers blijven op zoek naar manieren om de informatie bij toeristen onder de aandacht te brengen, zoals het plaatsen van informatieborden bij stranden.