ACM gaat optreden tegen verkoop van nepreviews

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
5 min
De Autoriteit Consument & Maatschappij (ACM) gaat een stap maken in de bestrijding tegen online misleiding door op te treden tegen de verkoop van nepreviews. Consumenten moeten informatie die zij online aantreffen kunnen vertrouwen. Daarom start de ACM een onderzoek naar partijen die nepreviews verkopen. De organisatie trad eerder al op tegen websites waar nepreviews worden aangeboden, meldt ACM.

Wanneer wordt vastgesteld dat een verkoper nepreviews aanbiedt, kan de ACM boetes opleggen tot maximaal 900.000 euro per overtreding.

Reviews worden vaak gebruikt om (online) aanbieders met elkaar te vergelijken. Door nepreviews wordt een vertekend beeld geschetst en wordt de consument misleid. Het kan dan voorkomen dat die een minder goed passend product of dienst kiest die hij of zij had gekozen met juiste informatie. Ook kan het leiden tot oneerlijke concurrentie met aanbieders die wel echte klantbeoordelingen gebruiken.

Sinds 2022 zijn er nieuwe regels voor reviews, zoals een verbod op het plaatsen van onechte klantbeoordelingen. De ACM had eerder al aangegeven op te treden tegen online aanbieders die nepreviews inzetten om hun dienst of product te promoten. Daardoor was het al mogelijk voor de ACM om hiertegen op te treden.

Aftelklokjes

De afgelopen periode is de ACM bezig geweest met onderzoek naar misleidende aftelklokjes op websites. Die worden naast een aanbieding neergezet om aan te geven hoe lang de korting nog geldt. Soms gebeurt het echter dat wanneer de klok afloopt de aanbieding nog steeds geldt en de klok opnieuw gaat lopen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Webshops die online technieken inzetten om consumenten te misleiden en bedrijven die dat faciliteren, maken dat consumenten verkeerde keuzes maken en hun vertrouwen verliezen om online aankopen te doen. Daarom treden wij hiertegen op. Door foute praktijken aan te pakken en door voorlichting aan bedrijven en consumenten willen wij de online misleiding terugdringen.”

Omdat het als consument lastig is om onderscheid te maken tussen webshops die je wel en niet kunt vertrouwen biedt de ACM informatie over wat je kunt doen om een onbekende webshop te controleren. Ook biedt de organisatie informatie over hoe je op een goede manier reviews kunt checken.