ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Door ANP
2 min
Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

Het winkelgedrag verschilt sterk per generatie. Ouderen bezoeken winkels vooral om het gemak en de nabijheid in hun woonplaats, aldus ABN AMRO. Voor generatie Z is het opdoen van inspiratie of een totaalervaring in de winkel belangrijker dan voor andere generaties. Een derde van die groep doet aankopen het liefst in grote of middelgrote steden en dat geldt voor een kwart van de millennials.

Bij alle generaties speelt het winkelpersoneel nog steeds de belangrijkste rol als het gaat om deskundig advies bij het kopen van producten, maar bij jongeren neemt deze invloed wel af. Zij vertrouwen vaker op sociale media en gaan merk- of reviewwebsites langs. De invloed van influencers is hierbij beperkt, volgens ABN AMRO. De invloed van familie en vrienden is dan weer heel groot.

"Een goede bereikbaarheid, nabijheid en een divers aanbod zijn voor alle generaties belangrijk, maar jongeren verwachten méér, zoals een bijzondere beleving en vernieuwende winkelconcepten", zegt Henk Hofstede, retailbankier bij ABN AMRO. Onder meer winkels met interactieve displays of een 'instagrammende' uitstraling kunnen jong winkelend publiek aan zich binden, denkt hij.