Dinner Train: officieel faillissement en waardeloze tickets voor duizenden klanten
Het bedrijf, dat in augustus failliet ging, heeft de afgelopen maanden onderzocht of een doorstart haalbaar was. Tot onze spijt blijkt dat niet het geval te zijn, aldus curator Fred Froger.
De problemen voor Dinner Train begonnen al tijdens de coronapandemie, toen de lockdowns het onmogelijk maakten om de treindiners aan te bieden. De situatie verslechterde verder door de energiecrisis die volgde op de Russische inval in Oekraïne. De drastische stijging van de stroomprijzen in 2022 heeft het bedrijf ernstig onder druk gezet, waardoor ze de stijgende kosten voor het rijden van de treinen niet konden doorberekenen aan gasten die al tickets hadden aangeschaft.
In betere tijden beschikte Dinner Train nog over eigen treinstellen, maar deze werden verkocht, wat leidde tot de noodzaak om treinen te huren. De curator wijst erop dat het gebrek aan beschikbare activa een belangrijke factor is in het mislukken van de doorstart.
Voor de 3.420 klanten die nu met een waardeloos ticket blijven zitten, betekent dit een collectief verlies van 870.000 euro, een bedrag dat naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug te vorderen is. Ook de Belastingdienst en leveranciers hebben nog openstaande vorderingen op het bedrijf.