Gemeente Westland verliest jaarlijks 2 ton met parkeren bij strand

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
7 min
Betaald parkeren. Klinkt als een prima inkomstenbron voor de lokale gemeente. Dat geldt echter niet overal. In een evaluatie over de parkeerplaatsen rondom de strandopgangen blijkt dat de gemeente Westland zélf zo’n 170.000 tot 195.000 euro per jaar betaalt voor het parkeren bij het strand. Een tariefverandering lijkt noodzakelijk, meldt Omroep West.

Sinds 2020 betalen bezoekers van het strand op de parkeerterreinen bij de strandopgangen Vlugtenburg (Den Haag), Beukel (Den Haag), en Molenslag (Monster). Tijdens de evaluatie zijn vier aspecten meegenomen: het belang van betaald parkeren, functionering van het systeem, bezetting van de parkeerterreinen en de financiële opbrengsten. Daarnaast wordt het belang van de omwonenden ook meegenomen in de evaluatie.

Hieruit blijkt dat voornamelijk de kosten voor de begeleiding van het verkeer. Zo is er volgens het college van burgemeester en wethouders te weinig begroot voor gastheren en verkeersregelaars.

Meer verkeersregelaars

Dat verkeersregelaars een grote uitgavenpost zijn, heeft een kleine geschiedenis. Zo bleek in 2021 dat er meer verkeersregelaars nodig waren om de doorstroming van het verkeer op peil te houden. Ook ontstonden er gevaarlijke verkeerssituaties. Dus moest de verkeersregeling worden versterkt en in het jaar dat volgde werd er dan ook meer ingezet op verkeerleiders. Toch bleek het nog niet voldoende. En in 2023 werd het team van verkeersregelaars wederom versterkt, met ‘pro-actieve’ verkeersregelaars.

Gratis parkeren

Tijdens een bezoekje aan een Westlands strand kun je er beter vanuit gaan dat je moet betalen voor een parkeerplaats. Gratis parkeren is geen optie, omdat er dan naar verwachting nog meer bezoekers naar de stranden in Zuid-Holland komen. Op zich geen verkeerde ontwikkeling, tenzij het zorgt voor extra verkeers- en parkeeroverlast in de omgeving. Deze ontwikkeling wordt ook geconcludeerd in de evaluatie. Daarnaast wil de gemeente mensen stimuleren om andere vervoersmiddelen te gebruiken, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Betaald parkeren kan hier aan bijdragen.

Eerste twee uur gratis

Wat dan wel weer in het beleid past, is gratis parkeren voor de eerste twee uur. Dat is vooral van belang voor mensen die minder lang op het strand zijn, om bijvoorbeeld een wandeling te maken. Dit afschaffen is volgens de gemeente niet bevorderlijk. Wandelaars komen doorgaans het hele jaar naar het strand. Wanneer zij ook voor de eerste twee uur moeten betalen, zal dat naar verwachting zorgen voor een afname in het aantal bezoeken. Ook stelt de gemeente dat het kan leiden tot extra parkeeroverlast in de woonwijken rondom de strandopgangen.

Problemen bij het parkeren

Het functioneren van de parkeerplaatsen is sinds de maatregelen die zijn genomen in het vorige jaar verbeterd, blijkt uit de evaluatie. Onder andere de internetverbinding van het parkeersysteem is flink verbeterd.

Ook zijn de slagbomen aangepast, waardoor het minder makkelijk is om deze handmatig omhoog te duwen. Wel blijkt dat de schermen van de automaten niet altijd goed te lezen zijn als de zon schijnt.