Lelystad Airport blijft dicht om stikstofregels
In 2019 had Lelystad Airport een verzoek ingediend voor een vergunning. Tegenwoordig moet elke grote uitstoter voldoen aan bepaalde stikstofnormen. Volgens de berekeningen van de luchthaven voldeed men aan de gestelde eisen. Rekenwerk vanuit Ingenieur Leon Adegeest en het RIVM wezen echter uit dat het vliegveld twee belangrijk factoren over het hoofd heeft gezien. Dit betekent dat Lelystad Airport geen stikstofruimte meer vanuit de overheid krijgt. Het vliegveld zal zelf geld moeten bijleggen om stikstofrechten te kopen van bijvoorbeeld veehouders.
Ontbrekende factoren
De twee factoren die over het hoofd werden gezien waren de omliggende natuurgebieden en de hoeveelheid extra auto’s die een vliegveld aantrekt. De nabijgelegen zoals de Veluwe en het Naardermeer vallen onder de Nature 2000-regeling, waardoor speciale regels gelden voor de verspreiding van stikstof in de omgeving. De warmte van de vliegtuigmotoren zouden voor schade zorgen die niet in het verzoek van het vliegveld was opgenomen.
Verder zorgt het vliegveld vanzelfsprekend voor meer verkeersactiviteit in de regio. In de berekeningen van het vliegveld is er alleen gekeken naar verkeer binnen de provincie Flevoland, terwijl de provincies Noord-Holland en Utrecht een grote stempel drukken op de hoeveelheid auto’s.
Door: Nationale Recreatiegids