Uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,7 keer per jaar een koffie- of lunchketen bezoeken. Daarbij is de intentie om terug te keren naar dezelfde keten opvallend hoog: gemiddeld 84 procent van de bezoekers geeft aan binnen twaalf maanden opnieuw een bezoek te willen brengen. Coffeelovers staat in dit onderzoek bovenaan als de keten met de meest loyale klanten. Dit meldt Multiscope.
AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft afgelopen kwartaal opnieuw meer verdiend aan de verkoop van bier als Hertog Jan, Jupiler, Stella Artois, Leffe, Corona en Budweiser. Mensen kochten iets minder bier van de brouwer, maar het concern haalde per verkochte liter meer geld binnen.
De ING houdt ieder jaar nauwgezet bij hoe het met de horeca gaat en wat er in het vooruitschiet ligt. Wat is de verwachte volumegroei? Wat zijn de vooruitzichten voor de hotelsector? En wat is het effect van het afschaffen van het lage btw-tarief voor logies? Dit zijn de voorspellingen van ING voor hotels, restaurants en cafés dit jaar.
Nederland was vorig jaar wederom de grootste exporteur van bier binnen de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de handel in bier, bevroren aardappelproducten als friet en chocolade heeft onderzocht. Ons land voerde vorig jaar voor 2 miljard euro aan bier uit. Dat was meer dan België, dat in 2023 voor 1,7 miljard euro aan bier exporteerde.
Dit jaar viert het cultureel foodfestival Lepeltje Lepeltje haar tiende verjaardag. Om dit jubileum te vieren zijn er zeven edities in zes steden van het in 2014 ontkiemde festival. Dat meldt Lepeltje Lepeltje in een bericht op Facebook.
De provincie Groningen verleent een subsidie van 45.000 euro aan een bedrijf dat eierballen duurzaam in de markt wil zetten. De eierbal, sinds 2017 immaterieel cultureel erfgoed, is volgens de provincie dé Groningse snack. Die is door het complexe productieproces echter lastig op grote schaal te produceren.
Nederland heeft tal van populaire restaurantketens: Loetje, ’t Zusje, La Cubanita, noem maar op. Maar er is één keten dat er qua populariteit met kop en schouders bovenuit steekt: De Beren. Daar ging 14 procent van de 6,8 miljoen ketenbezoekers in 2023 naartoe. Op een gedeelde tweede plaats staan Loetje, La Cubanita en ’t Zusje. Dit meldt Multiscope.
Jeneverstoker Nolet uit Schiedam neemt drankenconcern Lucas Bols over. Daar hebben beide bedrijven overeenstemming over bereikt. Nolet was al aandeelhouder, maar neemt nu ook de resterende aandelen over voor een bedrag van 18 euro per aandeel.
In horeca, instellingen, detailhandel en ambachtelijke bedrijven krijgen mensen nog te vaak onvoldoende informatie over de allergenen in de niet voorverpakte levensmiddelen die daar worden gebruikt en aangeboden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6548 van dergelijke ondernemingen. "Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie", aldus de organisatie. Vooral in de horeca gaat er nog veel mis.
Jetske van den Elsen wordt het nieuwe gezicht van de onlinekanalen van BinnensteBuiten. Dat maakte omroep KRO-NCRV donderdag bekend. De 51-jarige Van den Elsen gaat onder meer als chef-kok aan de slag met een nieuwe onlinevideoserie Smaakmakers.
In 2023 gaven Nederlanders 1,1 miljard euro uit bij koffie- en lunchketens. Gemiddeld werd er per bezoek 15 euro uitgegeven aan een drankje met wat eten. Het meeste geld ging naar lunchrooms zoals Anne&Max. Het minste geld ging naar ketens waar eten en drinken enkel af te halen was. Dit meldt Multiscope.
De ijsfabriek van Ben & Jerry's in Hellendoorn gaat donderdagochtend vanaf 07.00 uur, 24 uur lang plat, meldt FNV. Volgens de vakbond leggen medewerkers het werk neer uit onvrede over het uitblijven van een goede cao bij hun moederbedrijf Unilever.
Een dagje uit is nog lang niet altijd leuk voor iedereen, zeg Stichting Accessibility. Er is dus meer aandacht nodig voor toegankelijkheid van recreatie, digitaal en offline. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds ontoegankelijke websites, te krappe parkeerplaatsen, geen alternatieve informatiebronnen of toegankelijk bewegwijzering. Stichting Accessibility heeft vier animaties gemaakt om aandacht te vragen voor toegankelijkheid van recreatie voor mensen met een beperking, zo meldt de stichting.
Nederlandse en Belgische consumenten zijn door de hoge inflatie steeds voorzichtiger met hun uitgaven aan uitjes in de horeca, en dat merkt groothandelsbedrijf Sligro. De Veghelse onderneming verkocht weliswaar meer in het derde kwartaal, maar de groei was minder sterk dan in voorgaande periodes. Daarbij had het bedrijf ook last van het verdwijnen van meer horecabedrijven omdat ze failliet gaan of worden opgeheven.
Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.
Koffiebedrijven doen niet genoeg om het welzijn van koffietelers te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan. Ze zijn nog te veel bezig met zo min mogelijk kosten maken en zoveel mogelijk winst pakken. Veel telerfamilies leven daardoor nog altijd in armoede, werken in zware omstandigheden en op uitgeputte gronden. "Het concept van een duurzame koffiesector lijkt niks meer te zijn dan een illusie", zeggen onderzoekers in de Koffie Barometer 2023.
Het Openbaar Ministerie heeft 6 jaar geëist tegen een 20-jarige man uit Capelle aan den IJssel voor het beschieten van horecazaken in Rotterdam en Den Haag. Een medeverdachte (20) hoorde 30 maanden, waarvan 10 maanden voorwaardelijk, tegen zich eisen. Dit meldt het OM.
Hotel Okura verkoopt tot 3 september ambachtelijke patisserie in hun pop-up store Pop-up Pastry. De sandwiches en zoete lekkernijen zijn geïnspireerd door Japan, en worden gemaakt door een speciaal samengesteld team onder leiding van Executive Pastry Chef Iiro Heinila. Dit meldt Hospitality Management.