Cruiseschepen kunnen vanaf 2024 elektrisch aanmeren in Rotterdam
Het gaat om geld uit een gemeentelijk fonds dat is gevormd met de opbrengst uit de verkoop van energiemaatschappij Eneco. Hieruit worden rentevrije leningen verstrekt die maximaal kunnen oplopen tot 8,75 miljoen euro. De gemeenteraad moet nog instemmen met dit plan, een besluit volgt voor de zomer.
Honderd cruiseschepen
Jaarlijks komen circa 100 zeegaande cruiseschepen naar Rotterdam. Ze meren af bij de Cruise Port Terminal (CPR) aan de Wilhelminakade in het hart van de stad, vlakbij de Erasmusbrug. Daar blijven de enorme dieselgeneratoren aan boord draaien om stroom op te wekken. Dat zorgt voor luchtverontreiniging.
Het college van Rotterdam heeft de ambitie om in 2030 90% van de zeecruiseschepen in Rotterdam op walstroom te kunnen aansluiten. Naar verwachting zal dat in 2024 om 65% van de cruiseschepen gaan.
Directeur van Cruise Port Rotterdam (CPR) Mai Elmar is blij met het besluit: ‘De toekomst van de terminal is nu gewaarborgd en we kunnen verder met onze mooie, duurzame cruisehaven.’
Havenbedrijf Rotterdam
Hoeveel de walstroominstallatie gaat kosten is nog niet bekend, maar CPR zal proberen eventuele extra kosten via subsidies te bekostigen. Het Havenbedrijf Rotterdam gaat helpen bij de subsidie-aanvraag en vergunningverlening.
Cruise Port Rotterdam heeft voor de walstroom een nieuwe BV opgericht, Cruise Port Shore Power (CPSP). Deze partij wordt eigenaar van de installatie. CPSP gaat de walstroomkosten kostendekkend doorberekenen aan de cruiserederijen.
Door: Nationale Recreatiegids