Boot naar Vlieland en Terschelling blijft voorlopig even duur
‘Er is nog geen acuut probleem’, benadrukt Spoor. Dat komt ook omdat er in de huidige winterperiode relatief nog niet zoveel gevaren wordt. Vaak gaan de prijzen in de loop van het jaar weer wat omlaag. ‘Of dat nu weer gebeurt is afwachten’. Niettemin is het volgens Spoor belangrijk alvast de opties te verkennen. Als het bedrijf tussentijds de prijzen wil verhogen kan dat volgens de gemaakte concessieafspraken alleen in samenspraak met de overheid.
Scheepsdiesel en LNG
Doeksen heeft vijf schepen op scheepsdiesel varen. Daarvoor is de brandstofvoorziening al vooraf geregeld en speelt de duurdere inkoop dus voorlopig niet. Maar er zijn ook twee nieuwere schepen die varen op LNG. Daar merkt het bedrijf dat de prijzen de laatste tijd fors zijn gestegen.
Spoor geeft aan dat het voor de hand ligt dat de prijzen op den duur wel omhoog zullen gaan. Jaarlijks worden de prijzen namelijk aangepast aan de inflatie en de inflatie is de laatste tijd flink opgelopen. Welke indexatie met ingang van 2023 nodig is, kan Spoor evenwel nog niet zeggen. Dat hangt er vanaf hoe het algehele prijspeil zich de rest van dit jaar ontwikkelt.
Wagenborg Passagiersdiensten
Ook Wagenborg Passagiersdiensten (WPD), het bedrijf achter de veerboten naar Ameland en Schiermonnikoog, heeft deze week een regulier overleg met het Rijk op de planning staan. Daar zal volgens directeur Ger van Langen onder meer over de ‘bijzondere omstandigheden’ van de laatste tijd worden gesproken. Hij wil niet vooruitlopen op eventuele uitkomsten van dat overleg en kan daarom ook nog niet zeggen of de flink opgelopen brandstofprijzen nog gevolgen hebben voor de prijzen van tickets.
Door: ANP