Bereik van reisbranche is online groter dan voor pandemie
In alle leeftijdsgroepen bezochten in februari van dit jaar meer personen één of meerdere websites/apps uit de reisbranche. De stijging is het grootst onder 65-plussers. Onder hen is de groei ten opzichte van een jaar eerder meer dan 30 procent. Onder 35-49-jarigen is het aandeel in februari het hoogst: meer dan twee derde van hen bezocht online een reisbranche merk.
In februari 2020, net voor de reisbeperkingen in Nederland, was het online bereik voor het laatst boven de 8 miljoen personen in diezelfde periode. In het opvolgende jaar daalde het bereik aanzienlijk naar minder dan 6 miljoen personen in februari 2021.
Groei van smartphones
Opvallend is dat in dit jaar meer mensen een bezoek brachten op hun smartphone dan op hun PC/Laptop; het online bereik van reisbranchemerken is via PC/Laptop op gelijk niveau met twee jaar eerder (34 procent) maar stijgt op smartphone juist (naar 35 procent). Deze stijging is onder jongeren en 35-49-jarigen het sterkst.
Ook de bezoekfrequentie is in februari weer op het niveau van februari 2020 hersteld: 45 procent bezocht de reisbranchemerken 1 of 2 dagen in de maand en 55 procent 3 dagen of vaker.
Tussen de merken Booking, Vakantieveilingen en Voordeeluitjes blijkt de grootste online overlap: meer dan een kwart van de Booking-bezoekers hebben ook Vakantieveilingen en Voordeeluitjes in februari bezocht.
Door: Nationale Recreatiegids