EuroParcs opent onbemande parkshops in heel Nederland
EuroParcs is in 2022 een pilot gestart met onbemande parkshops op twee parken: EuroParcs Ruinen en EuroParcs Achterhoek. De gemakswinkels voorzien in de belangrijkste benodigdheden voor de gasten op een vakantiepark en zijn minimaal 35 vierkante meter groot. De twee onbemande parkshops sloegen zo goed aan dat EuroParcs besloot het concept verder uit te rollen.
Extra gemak
“De winkels zijn op maat gemaakt voor EuroParcs”, zegt Ellen Verburg, commercial concept manager bij EuroParcs. “Op parken zonder horecagelegenheid openen we een winkel waar gasten hun alledaagse boodschappen snel en gemakkelijk kunnen halen. Parken waar wel horeca aanwezig is krijgen een variant waar het aanbod vergelijkbaar is met assortiment dat je steeds vaker bij tankstations ziet. Dat bestaat hier vooral uit ontbijtproducten zoals verse broodjes, kleine maaltijden, snacks, borrelassortiment, koude en warme dranken en non-food.”
Wouter Vos ziet voordelen aan het werken met onbemande parkshops. “Dit concept is een mooi voorbeeld van hoe technologie kan helpen onze gasten een nog betere service te bieden. De winkels zorgen voor extra gemak en het is een mooie bijkomstigheid dat er geen personeel nodig is om de shops te bemannen.”
Zwemattributen aanbieden
De onbemande parkshop heeft een plek naast de receptie, zodat er tijdens de openingstijden van de receptie altijd iemand beschikbaar is voor vragen. Omise zorgt, onder meer met behulp van data, voor de bevoorrading van de winkels en het onder de aandacht brengen van de shops bij de gasten. De parkshops zijn voorzien van technologie in de vorm van narrowcasting en elektronische schaplabels. “Het aanbod in de parken van EuroParcs is voor negentig procent overal hetzelfde. De overige tien procent wordt ingevuld met voornamelijk lokale goederen en producten. Of we bieden bijvoorbeeld zwemattributen aan als er een zwembad of meertje op het park is”, zegt Floris Sanders.
Als het aan Verburg ligt worden er in de toekomst op nog meer parken onbemande parkshops geopend. “We zijn altijd op zoek naar oplossingen om onze gasten beter te bedienen. De onbemande winkels zijn een ideale oplossing omdat het personeel op het park wordt ontzorgd en we de gasten extra service bieden. Het concept met een compact aanbod van vooral eten en drinken leent zich uitstekend voor de iets kleinere parken, zonder uitgebreide horeca of bestaande supermarkt. De onbemande parkshops kunnen uitgroeien tot een plek waar bezoekers naast boodschappen ook een goede kop koffie halen of hun panini onder de grill kunnen leggen.”
Huren supboard via app
Verburg verwacht in de toekomst vaker concepten aan te bieden waar geen of nauwelijks personeel voor nodig is om gasten de beste service te bieden. “Op sommige parken kunnen gasten nu al een supboard huren via een app en een code waarmee een kluis met daarin de sup geopend kan worden. Op het gebied van fun en entertainment zijn er ook verschillende activiteiten waarvoor alleen een app noodzakelijk is."
Verburg vervolgt: "Deze concepten bieden veel mogelijkheden. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat onze gasten een connectie houden met het personeel en het gevoel hebben dat er altijd iemand in de buurt is om vragen te beantwoorden en te helpen als het nodig is.
Door: Nationale Recreatiegids