Rondvaartrederijen verliezen rechtzaak en krijgen geen schadevergoeding van Amsterdam
De aanleiding van het geschil stamt al uit 2013-2014. Om het grote aanbod aan rondvaartboten te beteugelen kondigde de gemeente toen een wijziging van het vergunningstelsel op de Amsterdamse grachten aan. Om kans te maken ook na 2020 op de grachten te mogen varen, besloten de rederijen enkele grote rondvaartboten (langer dan 14 meter) te voorzien van motoren met een lagere emissie. Deze Fase IIIB-motoren vervingen courante motoren die nog niet waren afgeschreven.
Afgeschaft
Naderhand wijzigde het college het vergunningstelsel zodanig dat het al dan niet varen met een Fase IIIB-motor geen criterium meer vormde voor een vergunning. Blue Boat en Amsterdam Canal Cruises voelden zich behoorlijk bekocht, gezien de forse investering voor regelgeving die naderhand niet werd ingevoerd. Via de rechtbank probeerden zij in augustus 2022 hun schade op de gemeente te verhalen. Ze vorderden een schadevergoeding van 754.424,09 euro.
De rechter had veel woorden nodig en een uitgebreide redenering. Maar het oordeel kwam erop neer dat de rederijen geen recht hebben op schadevergoeding door de gemeente. De rechter vindt dat de belangen van de gemeente in dit geval uitstijgen boven die van de rederijen.
Voor de rederijen heeft de uitspraak niet alleen als gevolg dat ze hun schade niet kunnen verhalen. Ze moeten ook de proceskosten van de gemeente betalen, een bedrag van ruim 12.500 euro. Ze kunnen nog wel tegen de uitspraak in hoger beroep gaan bij het gerechtshof.
Door: Schuttevaer