Eigenaar Eftelstats laat statistieken door AI analyseren
De vraag wat voor informatie hij allemaal met kunstmatige intelligentie uit zijn website kon halen doemde op in het hoofd van Jan van Kampen. De enorme hoeveelheid aan informatie werd gevoerd aan een chatbot. Daar kwamen een aantal conclusies uit.
Zo kwam er uit de scan dat de Python het vaakst een storing had. 233 keer. “Maar ik kreeg ook de totale en gemiddelde storingsduur.”
Wachttijden
Wat Van Kampen de chatbot nog meer vroeg was de vraag hoeveel dagen er op het drukste moment van de dag (tussen twaalf en vier uur) meer dan twintig minuten bij een attractie in de wachtrij moest worden gewacht. Niet lang geleden liet de Efteling weten dat zij de ambitie hebben om de wachttijden voor attracties onder twintig minuten te brengen. “Uit mijn data blijkt dat het park nog veel stappen moet zetten, maar ook aan veel knoppen kan draaien om dit doel te halen.”
Ondanks dat Van Kampen de tabel niet openbaar wil maken vanwege de bedrijfsinformatie, weten we wel wat de top vijf is van attracties met een minimale wachtrij van 20 minuten tussen twaalf en vier uur. Op nummer één staat Symbolica (275 dagen), Droomvlucht op twee (220 dagen), de derde plek wordt ingenomen door De Vliegende Hollander (217 dagen), gevolgd door Baron 1898 (191 dagen). De vijfde attractie is de Oude Tufferbaan, met 158 dagen.
Foto: Efteling