Duidelijke verschillen tussen klanttevredenheid dagattracties
Met de Europese Net Promotor Score, of NPS, wordt de klanttevredenheid gemeten. Het komt uit op een cijfer tussen 0 en 100. De gemiddelde NPS van de grootste dagattracties in Nederland is +68. Daarbij hebben Toverland (+87) en dierenpark Hoenderdaell (+87) de hoogste score. Sprookjeswonderland volgt deze parken op korte afstand met een NPS van +86, net als de Efteling (+84) en GaiaZOO (+83).
Laagste scores
In het onderzoek, met 6.000 respondenten, komt naar voren dat voornamelijk aquaria laag scoren. Zo krijgt SEA Life met afstand de laagste score (+16), en krijgt ook het Dolfinarium slechts een NPS van +31. Ecomare, wat zich focust op zeedieren, krijgt ondanks een soortgelijk aanbod, wel een duidelijk hogere NPS van +79.
Bezoekers attractieparken meer tevreden
Ook blijkt dat attractieparken over het algemeen een hogere waardering krijgen van bezoekers dan dierentuinen en aquaria. Gemiddeld krijgen attractieparken een score van +75, tegenover een gemiddelde NPS van +67 voor dierentuinen en aquaria. In de top vijf staan drie attractieparken. Er kan dus worden geconcludeerd dat Nederlanders over het algemeen meer tevreden zijn over attractieparken dan aquaria en dierentuinen.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Zo publiceert de organisatie onder andere de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het onderzoek telt 5.857 respondenten van 18 jaar en ouder, representatief voor de Nederlandse bevolking.