Efteling begint met testen virtuele wachtrij bij Droomvlucht
In 2030 wil de Efteling dat bezoekers nergens meer langer dan twintig minuten moeten wachten. Het is niet vreemd dat ze hiermee aan de slag gaan: pretparkgasten noemen dit als hun grootste ergernis. Dus heeft het attractiepark in haar jaarverslag opgenomen dat zij voor 2030 de wachttijden flink willen verkorten. “Zelfs buiten de attracties, zoals in horecagelegenheden, zal wachten in 2030 geen dominante rol meer spelen”, staat vermeld in het jaarverslag.
De Efteling experimenteert nu met een digitale wachtrij om deze te verkorten. Dit wordt getest met de populaire attractie Droomvlucht. Om in de rij te staan moet je de app van de Efteling downloaden en digitaal aansluiten in de rij. Je kunt dan rondlopen door het park maar je moet wel in de buurt blijven. Wanneer je aan de beurt bent krijg je een melding op je telefoon. Dan kun je via een andere ingang de attractie in. Mensen kunnen daarnaast ook gewoon aansluiten in de fysieke wachtrij; je móet dus niet de app downloaden om een ritje te maken.
Spontaniteit verdwijnt
Het is overigens niet de eerste keer dat de Efteling met een digitale wachtrij experimenteert. Zo zijn er vanaf 2017 al meerdere tests uitgevoerd bij andere attracties, zoals de Python en Symbolica. Toen konden bezoekers via de app een tijdslot reserveren. Wel vonden de bezoekers dat hiermee de spontaniteit van een bezoek verdwijnt.
Deze virtuele wachtrijen worden ook in andere grote attractieparken gebruikt, maar zijn dan vaak bedoeld om meer inkomsten te genereren. In Disneyland Parijs kun je voorgaan al je ervoor wilt betalen. Dat kost al snel 15 euro per persoon. Wil je een hele dag voordringen, dan ben je tussen rond de 120 euro kwijt. Dit is niet de bedoeling in de Efteling.
Foto: Efteling