Theaters trekken steeds vaker nieuw en divers publiek
Tot kortgeleden trokken theaters vooral een ouder, autochtoon publiek naar hun zalen. Het CBS wees in een onderzoek ook uit dat met name jongeren met een niet-westerse achtergrond weinig te zien waren in schouwburgen. Nu bijna een jaar na de laatste lockdown zien programmamakers steeds vaker een nieuw publiek in hun zaal: jong, divers en vooralsnog onbekend met toneel. De pandemie heeft volgens sommigen geleid tot een trendbreuk, zat in de toekomst zal leiden tot een steeds meer divers aanbod.
Borrelnootjez en Sloegie
Met name de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap heeft het theater nu duidelijk ontdekt. Artiesten als Jawad Es Soufi, beter bekend onder zijn pseudoniem 'Sloegie' en Hamza Benmira met zijn act Borrelnootjez trekken nu veel publiek uit deze doelgroep naar de schouwburgen. Jawad stelt dat de vraag er in de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap er altijd al wel is geweest, maar dat het aanbod er niet op aansloot. Benmira beaamt dit en stelt dat zijn act al vanaf 2011 in no time voor volle zalen stond.
De twee verwachten dat dit aanbod de komende jaren vanzelf toe zal nemen. Steeds meer jongeren met een Marokkaanse achtergrond zijn bezig met kunst en theater. "Wij zijn van de eerste generatie die zich bezig kon houden met dit soort dingen. Onze ouders waren bezig met rondkomen en overleven," aldus Benmira.
Inspelen
Het is nu aan theaters om mee te gaan in deze ontwikkeling. Bram Jacobs, programmeur bij het Parktheater in Eindhoven, ziet dat er een trendbreuk is vergeleken met voor de pandemie. Volgens hem komt dit omdat veel van het traditionele theaterpubliek thuis is gebleven afgelopen jaar, en veel theaters daarom actief bezig zijn gegaan met het aanboren van nieuw publiek. Hierdoor is er meer oog gekomen voor makers uit minder traditionele hoeken.
Door: Nationale Recreatiegids