Meer mensen vinden hun weg naar bioscopen, musea en theaters
Eerder dit jaar constateerde de branchevereniging Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) al dat het aantal bezoekers in theaters en concertzalen ‘grotendeels’ weer terug op niveau was. Deze trends wordt nu ook door de Nederlandse Vereniging voor Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) bevestigd. De branchevereniging ziet het aantal verkochte bioscoopkaartjes in 2023 stijgen met 27 procent naar 32 miljoen. Voorzitter Boris van der Ham wil dit niet alleen wijten aan het succes van de films Barbie en Oppenheimer. Hij ziet dat ook ouder publiek haar weg naar de bioscoop weer weet te vinden. “Daarnaast zitten zalen weer vaak vol en scoren Nederlandse producties zoals Tatta’s goed.”
Niet op niveau van voor corona
Ondanks de flinke stijging in het aantal museum-, film- en theaterbezoeken zijn de aantallen nog niet terug op het pre-coronaniveau. Hanneke Bruggeman, directeur van cultureel centrum De Nieuwe Kolk in Assen denkt dat dit komt doordat het leven gemiddeld duurder is geworden. “Mensen maken bewuster een keuze. Ga ik een weekendje weg, naar een restaurant of naar een pretpark.”
Bioscopen lukte het tot nu toe nog om de prijsstijgingen zo min mogelijk door te berekenen naar de bezoekers. Door een prijsstijging worden voornamelijk lagere inkomens benadeeld, terwijl ook deze groep naar bioscopen gaat. Dit heeft dus een negatieve invloed op het aantal bezoeken.
Kanttekening
Die stijging in bezoeken wordt ook opgemerkt in de museumsector. Concrete cijfers zijn er echter nog niet, maar De Museumvereniging verwacht een record over 2023 op basis van het aantal bezoekers met een museumjaarkaart.
Theaters en grote evenementen zien de bezoekersaantallen ook stijgen. Daar plaatst Van der Ham echter wel een kanttekening bij. Volgens hem is er voornamelijk een stijging zichtbaar bij cabaret en musicals, terwijl onbekendere producties nog wel te kampen hebben met lage bezoekersaantallen. En ondanks dat ook grotere evenementen meer mensen trekken, hebben deze organisaties ook te maken met grote kostenstijgingen.